Танці навколо законопроєкту № 5599 про олігархів, прийнятого Радою 23 вересня, тривають. Представник президента в Конституційному суді, народний депутат Федір Веніславський запевняє, що спірних поправок до документа не знайшли, а тому до кінця наступного тижня спікер Верховної Ради Дмитро Разумков, який повідомив, що отримав негативний результат тесту на коронавірус і повертається до роботи, повинен підписати закон — і той буде переданий на підпис президенту.
Закон про боротьбу з олігархами. Колаж "Коментарі" / Д. Романюк
Сам Разумков, над яким завис "дамоклів меч" звільнення, вважає, що прийняття закону про олігархів пройшло з допущенням низки серйозних помилок.
Як ситуація може розвиватися далі? На що готові піти в Офісі президента, щоб довести закон до підпису? Навіщо їм це потрібно? Портал "Коментарі" розбирався в ситуації з експертами.
Якщо з хлібом проблеми, людям дають видовища. Ось і "деолігархічний закон" — таке видовище
Експерт Українського інституту політики Микола Спіриідонов називає законопроєкт № 5599 досить спірним. Саме тому навколо нього киплять пристрасті, впевнений він.
"Дискримінувати людини за її майновим станом, швидше за все, суперечить Конституції. І Венеціанська комісія навряд чи дасть позитивний відгук. Видно серйозні суперечності, через які, дійсно, може піти з поста спікер Дмитро Разумков. Підписувати цей законопроєкт він явно не хоче", — зазначає Микола Спірідонов.
При цьому дана законодавча ініціатива, на його думку, нічого страшного не містить. Вона швидше олігархів дражнить, ніж в реальності їм заважає жити.
"Ми з колегами навіть вже розробили ряд рекомендацій, як обходити цю ініціативу, — ділиться експерт. — Наприклад, якщо чиновник повинен звітувати про зустрічі з олігархом, останній може отримати посвідчення адвоката. Відповідно, їхні зустрічі вже мають інший характер і не підлягають звітності. Така ж ситуація, якщо олігарх отримає, приміром, посвідчення кореспондента будь-якого ЗМІ. І тоді зустріч із чиновником — це аспект "професійної діяльності" — може, він у нього інтерв'ю бере".
Микола Спірідонов називає законопроєкт №5599 якоюсь мірою відволіканням уваги. А справжнім ударом по бізнесу вважає законопроєкт № 5600. Так званий "ресурсний", з метою наповнення бюджету.
"Ось він потужно б'є по великому, середньому, дрібному бізнесу. Ускладнює життя всім. Обкладає податком будь-які сільськогосподарські землі, навіть невеликого обсягу. Вводить додаткові податки під час покупки будь-якої квартири. Ось цього законопроєкту представники будь-якого бізнесу реально повинні побоюватися, тоді як "деолігархічний" — це скоріше мильна бульбашка, — говорить експерт. — При цьому не думаю, що Разумков підпише законопроєкт № 5599. Як наслідок — його можуть зняти з посади. І за кулісами голоси вже збирають. Ще варіант — підписати без нього. Наприклад, це зробить віцеспікер".
Венеціанська комісія, на думку Миколи Спірідонова, визнає "деолігархічний законопроєкт" невідповідним законодавчому полю України.
"Своє слово можуть сказати й українські суди. Вони багато в чому поставлені під контролем президентської вертикалі влади. Але з великою ймовірністю теж можуть визнати цей закон таки, що не відповідає Конституції", — прогнозує експерт.
Навіщо ж, з огляду на такий ймовірний розвиток подій, це все президенту і його Офісу? Микола Спірідонов пояснює це так:
"Немає, на жаль, соціально-економічних успіхів. І потрібно продемонструвати успіхи хоч якісь. Більшість громадян сприймають ініціативу позитивно. Скажуть "олігархам наступили на хвіст — ура!". Якщо з хлібом проблеми, людям дають видовища. Ось і "деолігархічний закон" — таке видовище. За ідеєю, це повинно якось підвищити рейтинг президента і його Офісу. При цьому, підкреслюю, ніяких особливих загроз цей вельми спірний законопроєкт олігархам не несе. З його допомогою намагаються розчистити простір для більш вигідних для цієї влади, для "своїх" олігархів. Але законодавча ініціатива розроблена так, що реальної шкоди ніяким олігархам від неї не буде".
Чинна влада є політичними авантюристами й правовими нігілістами, які допускають нехтування законністю в ім'я політичної доцільності вищого політичного керівництва
Кандидат політичних наук, політичний експерт Дмитро Гаврилюк впевнений: законодавча історія з так званим прийняттям законопроєкту про олігархів продемонструвала перш за все, що чинна влада є політичними авантюристами та правовими нігілістами, які допускають нехтування законністю в ім'я політичної доцільності вищого політичного керівництва.
"Слова-запевнення пана Веніславського про те, що підпис спікером ВР цього типу законопроєкту — запитання тижня, виглядає як спроба видати бажане за дійсне. Разумков, на мою думку, підпише цей законопроєкт лише в разі переголосування окремої статті, яку він лобіює. А саме — що НАЗК (Національне агентство з питань запобігання корупції) має визначати, хто в Україні є олігархом, — зазначає Дмитро Гаврилюк. — Взагалі дуже "збіглося", що час хвороби (або "хвороби") спікера припав саме на період, коли в стінах парламенту обговорювався цей законопроєкт".
На думку політексперта, на рішення про (не) підписання Разумковим законопроєкту №5599 буде впливати й вектор діяльності опозиції. Чи вирішить вона, як прогнозує спікер, звертатися до Конституційного Суду України (з проханням розглянути "деолігархічний закон" і те, як він приймався в розрізі конституційності) або зіграє в поки малоймовірну гру в переголосування одіозної статті щодо того, хто (НАЗК або РНБО) буде визначати — кому бути олігархом.
Раніше "Коментарі" писали, що Гончаренко розповів, як влада хоче змінити поганих олігархів на хороших.
Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.