Головна Новини Політика внутрішня політика Закон про референдум: що зміниться в Україні
commentss НОВИНИ Всі новини

Закон про референдум: що зміниться в Україні

Експерти оцінили перспективи і наслідки прийняття законопроекту про референдум в Україні

26 січня 2021, 23:26 comments1186
Поділіться публікацією:

Верховна Рада сьогодні проголосувала за законопроект про народовладдя через референдум . Експерти оцінили результати (чому підтримали саме ці сили, чому не підтримали інші), а також позитив і ризики даного закону.

Закон про референдум: що зміниться в Україні

Закон про референдум. Колаж: Д. Романюк/Comments.ua

хто голосував

Політолог, політичний консультант Володимир Фесенко вважає недивним, що голосування відбулося переважно за допомогою "Слуги народу". Відзначимо, що, по суті, закон прийняли монобольшінством (226 "за" з 228 представників СН, зареєстрованих в залі). Також законопроект підтримала повним складом депутатська група "Довіра" і 9 з 14 позафракційних нардепів.

"Ухвалення цього закону — передвиборча обіцянка і Зеленського, і СН. Так що тут все зрозуміло, — говорить політолог. — Може бути, невеличка сенсація в тому, що, всупереч чуткам мало не про розкол СН, за законопроект проголосували майже всі присутні представники монобольшінства. Навіть, наскільки відомо, Олександр Дубинський. Це показник того, що якщо проблеми в СН і є, то розколу — немає ".

Голосування депутатів з групи "Довіра", а також майже десяти позафракційних нардепів Володимир Фесенко називає вже традиційним. За його словами, це — реальне парламентська більшість, яка проявилася ще в минулому році.

"Позитив прийняття цього закону очевидна, — каже політолог. — Мова йде про конституційне право громадян, про норму. У нас повинен бути цей закон. Ненормально, що його якийсь час не було. Референдум — одна з форм прямої демократії. І якщо ми хочемо розвиватися як демократична держава, такий закон необхідний ".

Серед проблемних моментів, на які вказують критики закону, то, що виносити на всеукраїнський референдум можна лише одне питання — і тільки раз на рік.

"Але референдуми — дороге задоволення, — пояснює Володимир Фесенко. — Адже ми не проводимо вибори щороку. Дорого. Демократія має свою ціну. Хоч, в принципі, можна було прописати можливість виносити два-три питання. З іншого боку — не можна підміняти референдумами роботу парламенту та інших органів держвлади ".

Коментуючи критику норми про електронне голосування, експерт підкреслює, що це — не обов'язкова, а можливе умовне. Мова не йде про те, що в найближчому майбутньому ми будемо голосувати виключно в електронному вигляді.

"Думаю, в перспективі буде можливість частині громадян голосувати електронним чином. Але треба технічно і організаційно відпрацювати безпеку такого голосування, щоб мінімізувати можливість втручання, фальсифікацій ", — вважає Володимир Фесенко.

Ризик голосування з проблемних питань обмежений, за його словами, прописаними в законі запобіжників.

"У рамках цього закону не можна виносити на референдум питання, які спрямовані на ліквідацію незалежності, порушення державного суверенітету, територіальної цілісності України, створення загрози національній безпеці, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, — перераховує політолог. — Не можна виносити і питання, пов'язані з бюджетом, податками, амністією, міжнародними зобов'язаннями України. З моєї точки зору, закон дійсно має ряд запобіжників, які мінімізують потенційні ризики. До того ж, в ньому враховані і міжнародний досвід, і побажання експертів, в тому числі Венеціанській комісії ".

Значення законопроекту про референдум

Політтехнолог, директор компанії стратегічного консалтингу Berta Communications Тарас Березовець упевнений: "Ухвалення сьогодні закону про референдум в президентській редакції свідчить, в першу чергу, про те, що ідеї Путіна і Медведчука живуть і процвітають. Ми бачили, як "народовладдя" було реалізовано в Криму і на Донбасі, де проводили "референдуми". Ми знаємо, до чого це призвело ... "

На думку Тараса Березовця, прийнятий закон суперечить Конституції і несе низку ризиків.

"На всеукраїнський референдум, то саме горезвісне" народовладдя ", яке вдарило по територіально цілісності України, можна виносити питання, які змінюють Конституцію (твердження закону про внесення змін до розділів I, III, XIII Конституції України), питання зміни території України. Умовно кажучи, якщо завтра Зеленський скаже "Давайте винесемо питання відмови від Криму — за повернення Донбасу контрибуції з боку РФ, припустимо 15 млрд дол", можемо тільки припустити, якою буде підсумок відповідного голосування ", — каже політтехнолог.

На його думку, неголосування за законопроект фракції "Опозиційна платформа — За життя" (ОТЗЖ) Віктора Медведчука може бути заздалегідь погоджено і бути своєрідним "прикриттям".

"Основним промоутером цієї історії в команді Зеленського виступав віце-спікер Стефанчук. Людина, якого багато хто вважає досить близьким до Медведчука. А неголосування ОТЗЖ — спроба прикрити кремлівські хвости ", — вважає Тарас Березовець.

Він не виключає, що також не голосували за цей закон представники "Європейської солідарності", "Голоси" і "Батьківщини" можуть подати до Конституційного суду подання з оскарженням закону про референдум — як що суперечить Основному закону.

Раніше "Коментарі" писали, що Стефанчук запевняє — міняти територію України можна буде тільки в бік збільшення.



Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.

Новини