У неділю, 31 жовтня, у Харкові за непростих через коронавірус умов проходили вибори міського голови (має змінити на посаді померлого Геннадія Кернеса). Також проходили позачергові вибори до Верховної Ради двох мажоритарних виборчих округів (№184 у Херсонській області та №197 у Черкаській області). За попередніми даними, скрізь перемагають ставленики влади. Експерти проаналізували для порталу "Коментарі" відомі на даний момент результати.
Вибори. Фото: Дзеркало тижня
На виборах у Харкові фактично знову виграв Кернес
Політтехнолог, керівник Центру політичної розвідки Олег Постернак наголошує, що проміжні вибори – це завжди особливі та специфічні кампанії, які найбільше визначаються політичними угодами, договорняками, компромісами та їх результат визначається заздалегідь.
"Власне, це і показав результат, максимально задовільний для Банкової: у Харкові – передбачувана перемога (можливо, навіть в один тур) в.о. мера Ігоря Терехова, у 184 окрузі – "слуги народу" Сергія Козиря, у 197-му – "слуги народу" Віталія Войцеховського. Як досягався такий результат? Найбільшою мірою, керованою явкою (зазвичай вона на проміжних виборах низька), виведенням з гри потенційних кандидатів, – пояснює Олег Постернак. – Так, у Харкові не балотувалася Світлична, участь якої не призвела б до перемоги Терехова вже у першому турі. Плюс – розмін посад у 184-му та виведення Лагути з когорти кандидатів (напередодні виборів президент Володимир Зеленський призначив новим головою Херсонської облдержадміністрації Геннадія Лагуту; за даними місцеві ЗМІ, цю посаду Лагуті надали в обмін на обіцянку зняти свою кандидатуру з довиборів до Верховної Ради прим.ред.)".
За словами експерта, окрім суто політичних інструментів, були й суто технологічні.
По-перше, знову використовувалася технологія клонів і двійників (197-го було зареєстровано відразу два двійники одного з фаворитів гонки В'ячеслава Голуба).
По-друге, масово експлуатувалися мотиваційні сітки та підвіз. Причому більшістю кандидатів із різних політичних сил. Практика показує, що це є та буде основною переможною стратегією в округах та містах.
По-третє, особливістю кампаній стала велика кількість платної реклами, що таргетується в Facebook і Instagram. Традиційно вона використовувалася кандидатами "другого ешелону" для ривка впізнаваності та розмивання поля основних конкурентів (у Харкові кандидат Мустафаєва витратила на соцмережі бюджет, схожий для національної кампанії). Терехов навіть пішов у ТікТок, а Добкін активував більше в інстаграм.
По-четверте, забезпечення явки виборців. Масовим явищем стали обдзвони баз виборців, продуктові ярмарки за зниженими цінами, розіграші квитків та айфонів тощо.
По-п'яте, на новий рівень була поставлена технологія "добрих справ". Терехов на всю піар відкриття зоопарку як іміджевий проект, а також вдало розкрутив картку харків'янина.
По-шосте, була задіяна технологія vip-агітаторів. Президент у жовтні відвідав Золотоношу Черкаської області – центр 197 округу та оглянув об'єкти "Великого будівництва" – критий басейн у гімназії ім. С.Скляренко. Терехов і Добкін послідовно вимагали уособлення під час кампанії з Кернесом.
"Власне, можна сказати, що на виборах у Харкові фактично знову виграв Кернес. Експлуатація доброї пам'яті про нього також стала технологією", – резюмує Олег Постернак.
Тільки лінивий не бачив журналістських розслідувань щодо Терехова, обсягу матеріалу, що доводить, що він використав адмінресур
Політтехнолог, політичний консультант Анне Бикова звертає увагу, що з моменту створення незалежної держави в Україні використовуються одні й ті самі маніпуляції та фальсифікації. І вибори 31 жовтня, на її думку, стали яскравим підтвердженням цього.
"Перемогли адмінресурс, покупна соціологія (у тому числі від центрів, які мають не кращу репутацію, наприклад, афілійовані з Коломойським), "гречка" (прямий та непрямий підкуп виборців). Результати про це говорять безпосередньо. Прогноз про те, хто переміг із плюс/мінус парою відсотків, був очевидним. Жодної інтриги. Вона лише в тому, чи адмінресурс буде використаний настільки, щоб вибори пройшли в один тур", – зазначає Ганні Бикова.
Описуючи ситуацію в Харкові, де, попередньо, Терехов виграв в один тур, політтехнолог наголошує:
"Щодо Терехова – лише лінивий не бачив журналістських розслідувань щодо нього, обсягу матеріалу, що доводить, що він використав адмінресур, купівлю неправдивої соціології, залучення мас-медіа у підсвічування майбутньої перемоги. За іншими двома округами теж приблизно така сама ситуація. Традиційні виносна скринька, вкидання бюлетенів, псування протоколів, підкуп членів комісії, стандартні "каруселі". На жаль, ми не рухаємось у бік якісних, правдивих виборів. Зокрема тому, що не впроваджуємо електронного голосування. Адже тоді розкриються схеми, за допомогою яких нинішні нардепи та чиновники прийшли до влади. І заблокуються класично фальсифікація та маніпуляції".
Акцентує Анне Бикова і на вкрай низькій явці: 21,39% в окрузі №184 (Херсонська область), 25,57% в окрузі №197 (Черкаська область), 28,29% у Харкові.
"З 1991 року явка постійно знижується за винятком деяких епізодів, як, наприклад, позачергові парламентські вибори 2019 року. А так – тенденція до зниження, що дає змогу маніпулювати цифрами. У нашому випадку ситуацію посилив коронавірус, а також пасивність виборців, які не очікували жодних явних змін, – зазначає експерт. – Прогнозую, що наступні вибори також підганятимуть під пік карантину. Так зручніше для влади".
Самого Терехова така "перемога" має насторожувати, бо Харків – це не Моршин
Кандидат політичних наук, політичний експерт Дмитро Гаврилюк вважає показовим результат харківського прояву прямої демократії, де фактично буде обрано "намісника Харкова", Ігоря Терехова.
"Особливо показовими харківські вибори робить рівень явки виборців, що становить 28%. На мою думку, для легітимації нової влади це катастрофічно замало. Хоча з юридичного погляду все нормально", – зазначає Дмитро Гаврилюк.
На його думку, у Харкові між кандидатами (включаючи основних – Терехова та Добкіна) не було змагальності стратегій розвитку міста.
"Це більше нагадувало політтехнологічний фарс із підставним кандидатом, зручним для Терехова спаринг партнером, – вважає Дмитро Гаврилюк. – Для Терехова це була дуже дешева перемога з огляду на примітивну політичну конкуренцію, лінивість харківського виборця. Водночас, самого Терехова така "перемога" має насторожувати, бо Харків – це не Моршин, вакцинація тут, як і завантаженість медичної системи, у критичному стані. Зараз точно не місце популізму і не час розігрувати сценку "Хто був вірнішим товаришем для Кернеса". Слід вирішувати питання, що "горять" – протидія ковіду, вакцинація, опалювальний сезон".
Читайте на порталі "Коментарі" — дострокові вибори президента: у Зеленського оцінили ймовірність.
Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.