Рубрики
МЕНЮ
Таисия Ерохина
Протистояння Зеленського і КСУ набирає обертів. Який може бути результат — і чому? Хто правий, а хто винен в ситуації, що склалася? На ці питання "Коментарям" відповіли експерти.
На думку політолога Олега Гнатюка, рішення Конституційного суду України щодо скасування кримінальної відповідальності за недостовірні дані в е-деклараціях, так само як обмеження діяльності НАЗК, фактично містить ознаки державного перевороту з боку судової влади.
"Ймовірно, за таким рішенням можуть стояти різні впливові групи олігархів. Не виключено і втручання Кремля. Саме тому таке рішення являє серйозну загрозу національній безпеці України, ставить під сумнів діяльність антикорупційних інституцій, нівелює саме поняття боротьби з корупцією в Україні", — підкреслює експерт.
Нагадаю, що наші західні партнери вже висловили обурення з приводу таких дій судової гілки влади. А це загрожує втраті Україною міжнародної фінансової підтримки у формі кредитів або прямої фінансової допомоги.
"Зі свого боку президент України, в тому числі під тиском західних партнерів, відреагував на цю ситуацію власним законопроектом. Він пропонує припинити повноваження чинного складу КСУ. Слово — за парламентом, — зазначає Олег Гнатюк. — Як ситуація може розвиватися надалі? Кращим варіантом було б скасування самим КСУ власного рішення. Однак, цей варіант в українських політико-правових реаліях схожий скоріше на мрію".
Рішення КСУ було прийнято з численними порушеннями Конституції України, вважає політолог. А тому може бути скасовано Верховною Радою.
"Але для цього президенту необхідно попередньо провести консультації з керівниками фракцій, виважено розробити відповідний законодавчий механізм, досягти остаточного консенсусу всередині парламенту, — пояснює експерт. — Також паралельно виникає гостра потреба негайного перезапуску на прозорих і демократичних засадах таких судових інститутів як Вища рада правосуддя і Вища кваліфікаційна комісія суддів ... Очевидно, що в даній ситуації винні окремі судді КСУ, за якими має бути проведено службове розслідування. У разі встановлення вини — вони повинні бути притягнуті до відповідальності".
Олег Гнатюк прогнозує: якщо ситуація навколо КСУ не вирішиться найближчим часом, є ймовірність масштабних вуличних протестів, а також репутаційних втрат як самого гаранта, так і партії влади. Конституційна криза в таких умовах може поглибитися.
Експертові Українського інституту політики (УІП) Данилу Богатирьову розкручувана в ЗМІ тема з недавнім рішенням КСУ представляється висмоктаною з пальця.
"Більшість з тих, хто обговорює це рішення, навіть його не читали. Це видно по тому, що багато хто стверджує, що суд, нібито, "заборонив електронне декларування". Насправді це не так. У рішенні КСУ сказано лише, що Нацагентство з питань протидії корупції не має права перевіряти декларації суддів, бо це порушує принцип поділу влади. Іншими словами, для перевірки відповідних декларацій суддів повинен бути створений спеціальний уповноважений орган, що складається також з суддів, а не з представників виконавчої гілки влади", — пояснює експерт УІП.
Він називає, що проти КСУ розгорнулася медіаатака, яка — ні що інше, як боротьба різних політичних груп за контроль над ним.
"Поки жодна з груп впливу не має повного контролю над КСУ. Що видно за його рішеннями, які часом бувають досить непередбачуваними, — підкреслює Денис Богатирьов. — Ну, а розпускати КСУ законом Верховної Ради, який вніс президент, було б однозначним порушенням Конституції. Рішення КСУ треба виконувати, а не оскаржувати. Отже, треба внести правки до відповідного закону і проголосувати за них в Раді".
Раніше стало відомо, скільки отримують судді КСУ.
Новини