Головна Новини Політика президент Прирівнювання корупції до держзради, вибори, війна в довгу: про що говорять заяви Зеленського
commentss НОВИНИ Всі новини

Прирівнювання корупції до держзради, вибори, війна в довгу: про що говорять заяви Зеленського

Ідея президента прирівняти корупцію до держзради вже викликала бурхливу дискусію у суспільстві

28 серпня 2023, 12:42 comments4336
Поділіться публікацією:

Президент України Володимир Зеленський в інтерв'ю Наталі Мосейчук в ефірі загальнонаціонального телемарафону зробив низку цікавих заяв. Так він зазначив, якщо Україна зможе мінімізувати жертви, то готова воювати в довгу за прикладом Ізраїлю. Пояснив, чому ми не переносимо основних бойових дій на територію Росії. Розповів, на які гарантії безпеки від партнерів розраховує наша країна. Зізнався, що хоче прирівняти корупцію до держзради на час воєнного стану, а також – що не планує, попри заклики Заходу, проводити вибори під час війни. Про що говорять ці заяви? Які позитивні та негативні моменти є в даному інтерв'ю? Портал "Коментарі" із цими питаннями звернувся до експертів.

Прирівнювання корупції до держзради, вибори, війна в довгу: про що говорять заяви Зеленського

Володимир Зеленський. Фото - сайт Офісу президента України

Є багато питань, які треба вирішувати, якщо влада вирішить прирівняти корупцію до держзради

Директор Центру досліджень проблем громадянського суспільства Віталій Кулик розмірковує так:

"Прирівнювання корупції до держзради – це, на мій погляд, правильне, на запізнене рішення. Воно вже викликало бурхливу дискусію. Адже, якщо йдеться про держзраду, то підслідність корупційних дій має бути змінена – від НАБУ до СБУ. З огляду на те, що СБУ – частково інструмент у руках влади, викликає сумніви, що механізм розслідування корупційних злочинів буде рівновіддалений від неї. Що замість переслідування корупціонерів, що зарвалися, ми не отримаємо спроби перерозподілу сфер впливу, бізнесу і так далі".

На думку експерта, якщо ми йдемо на те, щоб визнати корупційні дії злочином, який можна порівняти з держзрадою (а це, наголошує він, — правильне рішення), слід унеможливити випуск під заставу такого обвинуваченого. Плюс – забезпечити серйозність покарання (великі терміни, неможливість вийти достроково у разі вироку).

"Але важливо, щоб підслідність корупційних злочинів залишилася за НАБУ (хоча я маю багато питань до цієї структури, яка не дає потрібних результатів). Так, такий законопроект критикуватиметься нашими західними партнерами. Але суспільство його підтримає, – вважає Віталій Кулик. – Можливо, варто деякі корупційні злочини передати СБУ. Але тоді має бути парламентський контроль за цими розслідуваннями".

Є багато питань, які треба вирішувати, якщо влада піде на такий крок, зазначає експерт. Важливо, певен він, щоб цей механізм викликав довіру.

"Щодо виборів – президент дав чіткий сигнал, що Банкова поки що не готова про них говорити. Враховуючи інтенсивність бойових дій, вибори зараз не просто не дадуть бажаного результату, але – підірвуть тендітну рівновагу, баланси всередині України, провокуючи внутрішні конфлікти, громадянське протистояння. У разі війни такого допустити не можна. Так, західні демократії показували чудеса ефективності, проводячи вибори навіть під час війни. Але це за умов, коли існують потужні інституції (ефективні навіть за умов зовнішнього впливу на внутрішньополітичні процеси), незалежна судова система", – пояснює Віталій Кулик.

При цьому він не думає, що Зеленський остаточно скинув з рахунків ідею проведення виборів. Поки що президент просто не бачить моделі, яка б забезпечувала стабільність держави при проведенні виборів під час воєнного стану, вважає експерт. Але, якщо така модель з'явиться – вибори можуть відбутися.

Заяву президента про ймовірність війни у довгу Віталій Кулик вважає чесною.

"Водночас, Зеленський наголошує на необхідності знизити втрати. А це, мабуть, говорить про прагнення зафіксувати лінію фронту. І вести війну малої інтенсивності – технічними засобами. Ми цю війну можемо витримати, українська економіка (у разі мобілізації всіх ресурсів) може. Потрібно також переформатувати мобілізаційний механізм, частіше проводити ротації, створити умови, за яких технічних засобів буде достатньо для недопущення масованих атак живої сили противника", – перераховує експерт.

Але тоді, зазначає він, важливо зрозуміти – ми продовжуємо наступ або фіксуємо лінію фронту, утримуємо її, поступово деоккупуючи лише невеликі території. Входимо чи не входимо ми до режиму заморозки, на початок переговорного процесу? Тут бажано внести ясність, вважає Віталій Кулик.

"Щодо переговорного процесу щодо гарантій безпеки – на мій погляд, там більше політики та декларацій, ніж реальних механізмів забезпечення безпеки для України, – зізнався експерт. – Сам собою цей процес важливий, його необхідно продовжувати. Але поки що, схоже, далеко до визначення чіткого, зрозумілого механізму, який передбачає залучення зовнішніх гравців у разі додаткових загроз безпеці України. І це буде швидше механізм постконфліктного врегулювання, аніж той, що допоможе не допустити або швидко зупинити війну".

Нічого нового Зеленський не сказав – усе це в інформаційному просторі вже давно існує

Виконавчий директор Економічного дискусійного клубу Олег Пендзін вважає, що нічого особливо нового з того, що раніше не говорилося і не малося на увазі, Зеленський не сказав. Так чи інакше – в інформаційному просторі все це (питання гарантування безпеки України з боку США за прикладом ізраїльської моделі, готовність вести війну в довгу за умови потужної допомоги ззовні) було й так, зазначає експерт. Втім, уточнює він, привертає увагу пропозиція прирівняти корупцію до держзради.

"В Україні, безперечно, є соціальний запит на різке посилення покарання за корупцію. Але важливо, щоб корупціонерів перевіряв один орган. І президент також робив на цьому акценти. З самого початку ідеологія створення Бюро економічної безпеки (БЕБ) передбачала, що всі питання роботи з бізнесом будуть зосереджені в одній організації. Що СБУ, поліція, податкова не перевірятимуть бізнес. Лише представники ВЕБ. Але на сьогоднішній момент з перевірками ходять усі, кому не ліньки. І є небезпека, що, прирівнявши корупційні діяння до держзради, ми лише зміцнимо цю тенденцію", – каже Олег Пендзін.

Він нагадує, що зараз НАБУ монопольно розслідує зловживання, пов’язані з корупційними діяннями. Якщо ж прирівняти корупцію до держзради, половину справ забере СБУ.

"І ми отримаємо кілька органів, які займатимуться одним переліком справ. У результаті між НАБУ та СБУ розпочнеться традиційна для подібних ситуацій не взаємодія, а протидія. Кожен відстоюватиме честь свого мундира, швидше подати справу до суду, де вона за таких гонок (що передбачає недостатню доказову базу) ризикує легко розсипатися", – прогнозує експерт.

Крім того, продовжує він, треба розуміти, що НАБУ має чітку вертикаль. Справи надходять до Антикорупційного суду, їх веде Антикорупційна прокуратура. А ось СБУ у справах, пов'язаних із зрадою Батьківщині, має іншу вертикаль – Офіс президента та суд загальної юрисдикції.

"Йдучи на прирівнювання корупції до держзради, слід чітко прописати – хто цим займається. Неправильно, якщо весь антикорупційний масив піде до СБУ", – упевнений Олег Пендзін.

Читайте також на порталі "Коментарі" — чи є ризик, що невдовзі послабиться підтримка США – що важливо робити Україні.




Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.
Джерело: https://comments.ua/
comments

Обговорення

Поділіться своєю думкою!


Новини