Рубрики
МЕНЮ
Владимир Лавский
Президент України Володимир Зеленський включив ідею про вільну економічну зону (ВЕЗ) на Донбасі в список питань, на які українці відповідатимуть в день виборів. "Коментарі" дізналися в експертів, що треба під цим на увазі і які ризики СЕЗ несе.
Економічний експерт, президент Інвестиційної групи "УНІВЕР" Тарас Козак нагадує, що Україна має великий досвід розгортання так званих СЕЗ. Ось тільки вони у нас створювалися винятково для задоволення запитів близьких до влади бізнесів.
"СЕЗ у нас були в Криму, на Донбасі, на Заході України. Мета — надання пільг по сплаті податків та імпортних мит. А прикривалося все красивими словами про розвиток економіки, — відзначає Тарас Козак. — Насправді економіка нічого позитивного від таких СЕЗ не отримала. Навпаки, виникла перекручена конкуренція. Коли одні отримують переваги, а інші платить всі податки ".
Поява СЕЗ на Донбасі розумно, якби був прозорий механізм допуску компаній до участі в такій зоні, вважає експерт. І підкреслює, що основна мета — це створення нових робочих місць, а не надання пільг певним компаніям.
На думку соціолога, експерта з комунікацій Дмитра Громакова, проблема питання про СЕЗ на Донбасі лежить в декількох площинах.
1. Економічна.
"Точка реєстрації бізнесу не означає перенесення активів на цю територію. Ми всі пам'ятаємо проблеми СЕЗ кучмівської епохи, коли вони не привели до розвитку територій, а використовувалися як засіб оптимізації податкових витрат, — пояснює експерт. — Тому сама ідея ВЕЗ не є привабливою для більшості громадян ".
2. Політична.
"Суспільство відразу ж поставило питання руба: так що, щоб отримати адекватну податкову систему потрібно повоювати у своєму регіоні або запустити сепаратистський проект? Іншими словами, ідея дискримінаційна щодо інших регіонів ", — акцентує Дмитро Громаков.
3. Військова.
"Не зрозуміло, про економіку якій частині Донбасу йдеться — окупованій або підконтрольній Україні? — запитує соціолог. — Донбас ніколи не відрізнявся конкурентною економікою, а значить СЕЗ поставить знову його представників в привілейоване становище — і ми запустимо черговий виток регіональних конфліктів на ґрунті бізнес-інтересів ".
Експерт підкреслює: якщо ми говоримо про окуповану частину, то тоді не зрозуміло як буде здійснюватися правове регулювання роботи такої зони. І головне — саме взаємодія.
"Подібний проект існував недовгий час в Палестині, під егідою ООН, коли на палестинських територіях був запущений проект" технопарку ". Але врешті-решт був розгромлений Ізраїлем, тому як перетворився в логістичний центр для терористів. Тому не думаю, що СЕЗ сьогодні — це хороша ідея, — пояснює Дмитро Громаков. — Хочете розвивати регіон — краще вкластися в "бізнес інкубатори", які можуть стимулювати ділову активність, створювати інвестиційний потенціал, залучаючи інвесторів ".
На думку експерта, інвесторів можна стимулювати через пільгові механізми оподаткування інвестицій в проекти, що реалізуються в "бізнес інкубаторах".
Кризовий керуючий, експерт з питань ОРДЛО Руслан Ригованов підкреслює, що дійсно є практика використовувати економічних механізмів для "боротьби" з сепаратизмом. Про це, зазначає він, зараз люблять говорити, особливо "міжнародні експерти". Ось тільки підсумки такої практики — сумнівні.
"Північна Ірландія: питання сепаратизму не вирішене, бізнес, крім офіційних податків, платить Шеньфень і ІРА до 10%, плюс відмивання арабських грошей. Чечня: відкуп з бюджету РФ, частка керівнику Чечні в нафтовому бізнесі, в тому числі частка в міжнародному нафто-газопроводі, власником якого є РФ, Велика Британія і Азербайджан. Придністров'я: зона відмивання грошей і контрабанди, для Європи і РФ, причому, торгові марки зареєстровані в Молдові. І так далі ", — перераховує експерт.
У нашому випадку, вважає Руслан Ригованов, можна говорити, що створюється ще один "Корупційний смітник" міжнародних масштабів, яким будуть розпоряджатися криміналітет і міжнародні структури, які потонули в корупції.
"Єдине розслідування щодо витрачання фінансових коштів на допомогу постраждалим після землетрусу в Гаїті закінчилося повним розформуванням однієї зі структур ООН, — нагадує він. — Ніколи створенням всякого роду СЕЗ питання інтеграції ОРДЛО в Україні вирішене не буде. Все це сильно вигідний бізнес для міжнародних корпорацій і структур грантоотримувачів ".
За словами Руслана Ригованова, єдиний успішний кейс, пов'язаний з економікою, це кейс Басков в Іспанії.
"Але потрібно розуміти, що рішення було в площині формування кооперативного руху і вибудовування прямих горизонтальних зв'язків, без відсутності контролю з боку вертикалі влади, — зазначає експерт. — Особливу увагу необхідно приділити наявності територіальних громад і їх участі. На сьогодні на підконтрольній території не проводяться вибори в ряд територіальних громад. Відповідно, говорити про сформовану систему участі в кооперації не доводиться ".
Більш того, у нас Закон України "Про кооперацію" не відповідає іншим нормативним актам, в тому числі міжнародних, підкреслює Руслан Ригованов.
Він звертає увагу на висловлювання, ніби президентське опитування не матиме юридичної сили. Але ж він може послужити підставою для формування стратегічних рішень, які потім ляжуть в нормативну базу.
"Тому — думайте, — закликає експерт. — Сім років війни, десятки тисяч загиблих — для того, щоб забезпечити владу і міжнародні структури додатковим доходом? "
Як раніше повідомляли "Коментарі", Зеленський розсекретив питання, які будуть задані під час виборів.
Новини