Головна Новини Політика вибори Вільна економічна зона на Донбасі: чим це може допомогти Україні
commentss НОВИНИ Всі новини

Вільна економічна зона на Донбасі: чим це може допомогти Україні

Експерти неоднозначно зустріли ініціативу президента України

19 жовтня 2020, 12:55 comments1262
Поділіться публікацією:

Президент України Володимир Зеленський включив ідею про вільну економічну зону (ВЕЗ) на Донбасі в список питань, на які українці відповідатимуть в день виборів. "Коментарі" дізналися в експертів, що треба під цим на увазі і які ризики СЕЗ несе.

Вільна економічна зона на Донбасі: чим це може допомогти Україні

"Економіка нічого позитивного раніше від них не отримала"

Економічний експерт, президент Інвестиційної групи "УНІВЕР" Тарас Козак нагадує, що Україна має великий досвід розгортання так званих СЕЗ. Ось тільки вони у нас створювалися винятково для задоволення запитів близьких до влади бізнесів.

"СЕЗ у нас були в Криму, на Донбасі, на Заході України. Мета — надання пільг по сплаті податків та імпортних мит. А прикривалося все красивими словами про розвиток економіки, — відзначає Тарас Козак. — Насправді економіка нічого позитивного від таких СЕЗ не отримала. Навпаки, виникла перекручена конкуренція. Коли одні отримують переваги, а інші платить всі податки ".

Поява СЕЗ на Донбасі розумно, якби був прозорий механізм допуску компаній до участі в такій зоні, вважає експерт. І підкреслює, що основна мета — це створення нових робочих місць, а не надання пільг певним компаніям.

"Незрозуміло, про економіку якій частині Донбасу йдеться"

На думку соціолога, експерта з комунікацій Дмитра Громакова, проблема питання про СЕЗ на Донбасі лежить в декількох площинах.

1. Економічна.

"Точка реєстрації бізнесу не означає перенесення активів на цю територію. Ми всі пам'ятаємо проблеми СЕЗ кучмівської епохи, коли вони не привели до розвитку територій, а використовувалися як засіб оптимізації податкових витрат, — пояснює експерт. — Тому сама ідея ВЕЗ не є привабливою для більшості громадян ".

2. Політична.

"Суспільство відразу ж поставило питання руба: так що, щоб отримати адекватну податкову систему потрібно повоювати у своєму регіоні або запустити сепаратистський проект? Іншими словами, ідея дискримінаційна щодо інших регіонів ", — акцентує Дмитро Громаков.

3. Військова.

"Не зрозуміло, про економіку якій частині Донбасу йдеться — окупованій або підконтрольній Україні? — запитує соціолог. — Донбас ніколи не відрізнявся конкурентною економікою, а значить СЕЗ поставить знову його представників в привілейоване становище — і ми запустимо черговий виток регіональних конфліктів на ґрунті бізнес-інтересів ".

Експерт підкреслює: якщо ми говоримо про окуповану частину, то тоді не зрозуміло як буде здійснюватися правове регулювання роботи такої зони. І головне — саме взаємодія.

"Подібний проект існував недовгий час в Палестині, під егідою ООН, коли на палестинських територіях був запущений проект" технопарку ". Але врешті-решт був розгромлений Ізраїлем, тому як перетворився в логістичний центр для терористів. Тому не думаю, що СЕЗ сьогодні — це хороша ідея, — пояснює Дмитро Громаков. — Хочете розвивати регіон — краще вкластися в "бізнес інкубатори", які можуть стимулювати ділову активність, створювати інвестиційний потенціал, залучаючи інвесторів ".

На думку експерта, інвесторів можна стимулювати через пільгові механізми оподаткування інвестицій в проекти, що реалізуються в "бізнес інкубаторах".

"Ніде не вирішене питання виплат сепаратистами"

Кризовий керуючий, експерт з питань ОРДЛО Руслан Ригованов підкреслює, що дійсно є практика використовувати економічних механізмів для "боротьби" з сепаратизмом. Про це, зазначає він, зараз люблять говорити, особливо "міжнародні експерти". Ось тільки підсумки такої практики — сумнівні.

"Північна Ірландія: питання сепаратизму не вирішене, бізнес, крім офіційних податків, платить Шеньфень і ІРА до 10%, плюс відмивання арабських грошей. Чечня: відкуп з бюджету РФ, частка керівнику Чечні в нафтовому бізнесі, в тому числі частка в міжнародному нафто-газопроводі, власником якого є РФ, Велика Британія і Азербайджан. Придністров'я: зона відмивання грошей і контрабанди, для Європи і РФ, причому, торгові марки зареєстровані в Молдові. І так далі ", — перераховує експерт.

У нашому випадку, вважає Руслан Ригованов, можна говорити, що створюється ще один "Корупційний смітник" міжнародних масштабів, яким будуть розпоряджатися криміналітет і міжнародні структури, які потонули в корупції.

"Єдине розслідування щодо витрачання фінансових коштів на допомогу постраждалим після землетрусу в Гаїті закінчилося повним розформуванням однієї зі структур ООН, — нагадує він. — Ніколи створенням всякого роду СЕЗ питання інтеграції ОРДЛО в Україні вирішене не буде. Все це сильно вигідний бізнес для міжнародних корпорацій і структур грантоотримувачів ".

За словами Руслана Ригованова, єдиний успішний кейс, пов'язаний з економікою, це кейс Басков в Іспанії.

"Але потрібно розуміти, що рішення було в площині формування кооперативного руху і вибудовування прямих горизонтальних зв'язків, без відсутності контролю з боку вертикалі влади, — зазначає експерт. — Особливу увагу необхідно приділити наявності територіальних громад і їх участі. На сьогодні на підконтрольній території не проводяться вибори в ряд територіальних громад. Відповідно, говорити про сформовану систему участі в кооперації не доводиться ".

Більш того, у нас Закон України "Про кооперацію" не відповідає іншим нормативним актам, в тому числі міжнародних, підкреслює Руслан Ригованов.

Він звертає увагу на висловлювання, ніби президентське опитування не матиме юридичної сили. Але ж він може послужити підставою для формування стратегічних рішень, які потім ляжуть в нормативну базу.

"Тому — думайте, — закликає експерт. — Сім років війни, десятки тисяч загиблих — для того, щоб забезпечити владу і міжнародні структури додатковим доходом? "

Як раніше повідомляли "Коментарі", Зеленський розсекретив питання, які будуть задані під час виборів.



Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.

Новини