У середу, 2 червня, президент Володимир Зеленський підписав указ, яким дав старт "процесу мирного врегулювання ситуації в Донецькій і Луганській областях".
Донбас. Колаж: Д. Романюк / Comments.ua
Цим указом президент ввів у дію рішення Ради національної оборони і безпеки України (РНБО), давши низку доручень Кабміну, СБУ і так далі. Серед них: підготувати законопроєкти про впровадження на тимчасово окупованих територіях Донецької та Луганської областей системи правосуддя перехідного періоду і внести їх в установленому порядку на розгляд Верховної Ради; відпрацювати питання про відкликання мережевих ресурсів, які виділені в користування операторам телекомунікацій, які знаходяться в ОРДЛО або використовуються в інформаційній агресії РФ проти України; забезпечити розгортання загальнонаціональної цифрової багатоканальної телемережі МХ-7 на базі Концерну радіомовлення, радіозв'язку та телебачення як оператора державного мультиплексу, а також забезпечити радіомовлення в середньохвильовому діапазоні, в тому числі, зі спеціальним контентом, з метою покриття територій ОРДЛО сигналом українських радіостанцій; завершити облаштування контрольних пунктів в'їзду-виїзду в ОРДЛО.
Що можна сказати про пропозиції президента? Чому з'явилися саме зараз? Чи наблизять мир на Донбасі? Експерти поділилися своїми думками з виданням "Коментарі".
Директор Центру міжнародної безпеки Валерій Кравченко вважає, що в цього президентського указу є низка важливих аспектів.
"Один із них — перехідне правосуддя, перехідне законодавство. Перший драфт великого законопроєкту по перехідному законодавству для тимчасово окупованих територій було складено Мінреінтеграціі і опубліковано ще в січні. Після цього було обговорення з експертами. Тому те, що зараз опубліковано, — частина планомірної роботи, яка ведеться вже досить довгий час і на рівні влади, і на рівні громадських діячів", — зазначає експерт.
Він вважає перехідне законодавство необхідною умовою, яке дає розуміння щодо підходів реінтеграції ОРДЛО.
"Йдеться про питання амністії, колабораціонізм (як би його не називали), чітке розуміння для тих, хто живе на окупованих територіях, що їх чекає. Тому що є багато "страшилок" з боку РФ. І нам важливо показати, хто і за що буде нести відповідальність з точки зору українського законодавства в разі реінтеграції. Саме в разі — тому що моментів, пов'язаних із реалістичністю цієї самої реінтеграції ми поки не розглядаємо, — акцентує Валерій Кравченко.
Триває ескалація, Мінський формат руйнується на наших очах. Кажуть про загострення протягом найближчих місяців, особливо в контексті російсько-білоруських військових навчань "Захід-2021", запланованих на осінь".
На думку директора Центру міжнародної безпеки, аспекти, викладені в указі, правильні і логічні. Але проблематична їх реалізація на практиці.
"І все ж — це не дозвільна робота, я вважаю, — зазначає Валерій Кравченко. — Ще один важливий складник указу — відключення телекомунікаційних платформ, які діють на окупованих територіях. Питання — чому за 7 років цього не зробили, щоб дати можливості російській пропаганді і місцевим колаборантам? Як зробити? Думаю, є якісь технічні можливості, це вже справа відповідних експертів. Те, що при владі є наміри систематизувати роботу по донесенню наших меседжів на окуповані території — правильно. В тому числі, з огляду на важливість діалогу з жителями ОРДЛО, які фактично є заручниками".
Політичний експерт Богдан Мірошников вважає, що Зеленський суперечить сам собі, і пояснює — чому.
"У підписаному указі йдеться про безліч кроків, які встановлюють правовий режим після деокупації. Але справа в тому, що на нещодавній пресконференції з нагоди дворіччя "сидіння на троні" Зеленський заявив, що ситуація на 99% залежить від Путіна. Тобто, можна говорити виключно про те, що цей указ — чергова порожня трата на друк паперу, заправку принтера і чорнило до ручки", — зазначає Богдан Мірошников.
На його думку, працювати указ не буде, поки не буде політичної волі РФ забрати свої регулярні війська, найманців і техніку з наших територій і віддати кордон під повний контроль.
"Йде восьмий рік конфлікту. І поки такого бажання у РФ не було. Вона на всіх рівнях всіляко затягує таке рішення. Саме через це такий указ Зеленського — не більше, аніж папірець, який не матиме ніякого практичного значення, — вважає політексперт. — За всі роки цієї війни таких паперів було багато. Хіба що "другі мінські" були проривом, але ненадовго. А зараз і вони фактично не діють".
Нагадаємо, народні депутати не підтримали проєкт постанови про скасування прийнятого Верховною Радою України законопроєкту №2689 про посилення відповідальності за військові злочини.
Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.