Головна Новини Політика внутрішня політика Як зміняться політичні уподобання українців протягом літа: прогноз експертів
commentss НОВИНИ Всі новини

Як зміняться політичні уподобання українців протягом літа: прогноз експертів

Літній політичний сезон 2021 року злегка відрізняється від попередніх, кажуть фахівці

11 червня 2021, 12:01
Поділіться публікацією:

З приходом літа в українському політикумі найчастіше настає відносне затишшя. "Коментарі" попросили експертів оцінити, з якими позиціями вітчизняні політсили заходять у цей "сонний" період, і спрогнозувати, хто зможе додати, а хто зменшити кількість симпатиків у власному електораті до осені — і чому.

Як зміняться політичні уподобання українців протягом літа: прогноз експертів

Експерти дали прогноз на політичне літо 2021 року. Колаж: "Коментарі" / Д.Романюк

"Батьківщина" може вийти на друге місце за симпатіями українців

Керівник Центру аналізу та стратегій (ЦАС) Ігор Чаленко прогнозує, що літній сезон 2021 року стане нетипово активним для українського політичного життя. І хоч не переважить події дворічної давності, пов'язані з проведенням дострокових парламентських виборів, однак низка факторів стимулюватиме українські партії до роботи. Це — можливість "струснути" свої партійні осередки на місцях після пом'якшення карантинних обмежень.

"Активізуються плідні з точки зору приросту електорату теми, наприклад, відкриття ринку землі в липні та підвищення тарифів на електроенергію. Звичайно, буде подальша гра на підвищення з геополітичних і гуманітарних питань, — зазначає Ігор Чаленко. — Навіть проведення чемпіонату з футболу Євро-2020 вже пішло в хід в партійній роботі (ситуація з формою національної збірної)".

Виходячи з акумулювання результатів останніх соціологічних досліджень, зберігається домінування "великої четвірки", підкреслює експерт. Мова про партію влади "Слуга народу" (СН), за якою слідують "Європейська Солідарність" (ЄС) Порошенка, "Опозиційна платформа — За життя" (ОПЗЖ) Бойко-Медведчука, а також "Батьківщина" Тимошенко.

"СН йде повністю в фарватері політики Зеленського і Офісу президента. Зростання рейтингу глави держави витягує за собою і "слуг" завдяки таким темам, як деолігархізація, "Велике будівництво", децентралізація, 30-річчя Незалежності. Однак різниця в популярності серед виборців президента і партії в районі 7-10% (на користь Зеленського) свідчить про абсорбування СН негативу, який генерується всередині партії і парламентської фракції низкою скандальних ситуацій", — каже Ігор Чаленко.

Також подібні тенденції показують існування стійкої ніші для нової політичної сили з виборцем, який здебільшого підтримує Зеленського, проте повністю розчарувався в СН зразка 2019 року.

"Цим може скористатися той же спікер ВР Дмитро Разумков, особливо для виборців Південного Сходу, — припускає експерт. — Я не думаю, що до Дня Незалежності "слуги" продемонструють подальший впевнене зростання, проте їх позиції сьогодні набагато стабільніші, ніж у аналогічний період, наприклад, минулого року".

Що стосується трьох інших сил, то, на думку керівника ЦАС, сьогодні ідеальні умови для зростання у партії "Батьківщина". Цьому сприяє як земельне питання з перетягуванням на себе теми референдуму, так і активне позиціонування в питаннях соціалки і боротьби з бідністю. Ігор Чаленко не виключає, що після літнього сезону партія Тимошенко може вийти на друге місце за рейтингами, додавши 3-5%.

А ось "Європейська солідарність" сьогодні опинилася під основним ударом влади, які зберігають диспозицію другого туру президентських виборів-2019.

"Злив "плівок Медведчука", який в основному б'є по Порошенку, змусив політсилу п'ятого президента зайняти оборонну позицію. У той же час ядро ЄС вкрай стабільне, — акцентує експерт. — Сьогоднішні 15%, без сумніву, можуть втратити в районі 1,5-2% до липня, проте їх відвоюють до Дня Незалежності. Для ЄС проблема в тому, що наблизитися до 20% за кілька місяців вони вже не зможуть. І на перший план виходить питання, хто ж буде першою опозиційною силою".

Ігор Чаленко вважає, що найбільш вразливою сьогодні залишається ОПЗЖ, спадний тренд електоральної підтримки якої посилюється.

"І тут вже впливає не тільки санкційна політика проти Медведчука-Козака і супутніх телеканалів. Дивно, але почала страждати і половина т.зв. "газовиків", що чітко демонструє падіння президентського рейтингу Бойка. Навіть питання протидії відкриття ринку землі жодним чином не впливає позитивно на порятунок рейтингу. Очевидно, політсилі необхідно провести ревізію внутрішньокомандної комунікації і відпрацювати літній сезон для вирішення проблемних завдань всередині партійної структури", — упевнений експерт.

Без цього, на його думку, відтік електорату продовжиться до молодих політичних сил. А їх на цьому фланзі сьогодні більш ніж достатньо: починаючи від "Партії Шарія" і Мураєвської "Наші", закінчуючи нещодавно презентованою силою Колеснікова "Україна — наш дім" і навіть "Перемоги Пальчевського".

"Що стосується партії "Голос", то вона знаходиться в періоді напіврозпаду. На жаль, після всіх скандалів теоретична можливість збільшити сьогоднішні середні 3% полетіла прямо до "чорної діри". До осені рейтинг цієї сили може бути не більше 1%, що ставить хрест на цьому партійному проєкті з точки зору подальшого результативної участі у виборах", — прогнозує Ігор Чаленко.

Зате, зазначає він, створюється вікно для створення нової ліберальної проєвропейської партії, яка могла б розраховувати як на електорат "Голосу", так і частково на виборця "Євросолідарності".

Що стосується рейтингу інших політичних сил, яким соціологи дають близько 5%, а це "Українська стратегія" Гройсмана, "Сила і Честь" Смешка і "Радикальна партія" Ляшка, то їх подальше просування буде, на думку керівника ЦАС, прямо пов'язане з появою на телеекранах.

"З огляду на, що літній сезон — мертвий з точки зору перегляду, цим політичним силам потрібно переорієнтуватися на роботу "в полі". Аналогічна порада цілком підійшла б новачкам минулих місцевих виборів "ПроПозиція" і "За майбутнє", які частково втратили рейтинг у міжвиборчий період", — резюмує Ігор Чаленко.

"Оппоблок не можна списувати з рахунків"

Соціолог Ірина Щиголь вважає, що нинішній річний (тихий) сезон для провідних партій трохи відрізняється від попередніх. На її думку, партії зрозуміли, що на одній політиці електорат не втримаєш і необхідно підживлювати його іншими акціями.

"Для "Слуги народу" (СН) літній період — це період нарощування електорату. Ідея відкриття президентського університету під час вступної кампанії є успішною стратегією для збільшення кількості прихильників серед ядра електорату — молоді, найбільш вразливої до популістських ідей і здатної ще раз проголосувати "по приколу". Значно кількість електорату СН не зміниться, оскільки триває відтік іншого ядра — літніх людей, які сподівалися на підвищення пенсій, заморожування цін на комунальні платежі тощо. Найімовірніше, вони повернуться до електорату тих партій, які підтримували до цього — ОПЗЖ, "Батьківщина", Оппоблок", — прогнозує соціолог.

На її думку, для "Європейської солідарності" (ЄС) літній сезон стане продовженням минулорічної кампанії (яка триває і зараз) щодо забезпечення продуктами і засобами індивідуального захисту населення, медустанов, а також необхідним обладнанням — воїнів на передовій.

"Не дивлячись на те, що великі піар-акції з цього приводу вже не проводяться, в мережі на сторінках партії і його послідовників можна бачити свіжі фотографії зі складів, де формують упаковки, а також звіти щодо поставок. "Армія, мова, віра" — цей передвиборний лозунг партія намагається втілити в життя: дискусії в парламенті, підтримка УПЦ, поїздки на передову тощо. Традиційною залишиться опозиційна риторика проти СН, спроби сприяти падінню рейтингу правлячої партії та її лідерів. Зараз всі інші традиційні політичні опоненти для ЄС відійшли на другий план", — зазначає Ірина Щиголь.

Експертка акцентує, що ОПЗЖ продовжує стрімко втрачати свій електорат завдяки закриттю каналів, а також санкцій проти їх керівників та лідерів партій. Цим, за словами експерта, починає вдало користуватися Оппоблок, вибудовуючи свою рекламу на протиставленні ЄС — ОПЗЖ. Наприклад, реклама телеканалу "НАШ" (Мураєв): "Наш канал не належить Медведчуку, Наш канал не належить Порошенку — вмикай НАШ!". Тому, зазначає соціолог, Оппоблок рано списувати з політичної арени.

Що стосується "Голосу", то партія продовжить розпадатися і втрачати електорат, впевнена Ірина Щиголь.

"Після того, як в черговий раз лідер (Вакарчук), заради якого більшість прийшла на вибори, покинув партію напризволяще, всередині неї йдуть постійні чвари. Не видно вироблення чіткої позиції", — пояснює соціолог.

"Батьківщина" ж, за словами Ірини Щиголь, традиційно тримає курс на соціально-економічний популізм: земля, тарифи, пенсії, субсидії і так далі.

"Якщо не буде загострень у зовнішній політиці, а також внутрішніх соціальних катаклізмів, то літо традиційно буде спокійним, з підготовкою до позачергових місцевих виборів в ряді регіонів і тому ж Харкові", — прогнозує соціолог.

Нагадаємо, раніше "Коментарі" повідомляли, скільки грошей доведеться витратити, щоб придбати бренд партії в Україні та затриматися в політиці. Дізнатися ціни вдасться в нашому матеріалі.

Також на порталі ви можете прочитати про те, як експерти оцінюють шанси політсили "Голос" зберегти свою цілісність.



Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.
Джерело: https://comments.ua/ua

Новини