Рубрики
МЕНЮ
Владимир Лавский
Голови Донецької і Луганської облдержадміністрацій виступили проти проведення місцевих виборів у прифронтових населених пунктах. За їх словами, рішення про те, де саме не буде виборів, будуть приймати вже депутати. "Коментарі" дізналися у експертів, які ризики несе ця ситуація.
"Не можу не аплодувати польоту тупий, як колода, чиновницької думки, – каже політолог Андрій Мішин. – Можливість обстрілу важкої артилерії сепаратистів за 6 років була набагато вищою, що не завадило провести там двічі президентські і двічі парламентські вибори".
Насправді, підкреслює експерт, причина – в боязні створення некерованих Києвом структур місцевого самоврядування на кордоні з ОРДЛО.
"Але варто порушувати законні права громадян України? –
запитує Андрій Мішин. – Можливість доставити громадян до місця
голосування поза
Політтехнолог Олег Постернак вважає, що ситуація залежить від багатьох факторів, але головним з них є тривалість повного і всеосяжного перемир'я, встановленого з 27 липня.
"Враховуючи, що збройні формування ОРДЛО провокують українські ЗС, і той факт, що останні мають всі підстави, щоб відповідати на агресивні дії і порушення режиму тиші, складно прогнозувати ситуацію безпеки у прифронтових районах, – зазначає експерт. – У разі її погіршення, говорити про виборчий процес досить проблематично".
По-перше, пояснює Олег Постернак, виникнуть проблеми зі складом виборчих комісій. По-друге, проблеми з виборчими округами, адже багато поточних адміністративних районів розділені між окупованими і вільними територіями. По-третє, до цих проблем додається нове районування території підконтрольної частини Донецької і Луганської областей.
"Однак, статтею сьомий Конституції в Україні гарантується місцеве самоврядування, – нагадує політтехнолог. – Позбавити права територіальних громад прифронтових територій на власні органи самоврядування означає звузити конституційне право (хоч для цього є вагомі причини і підстави). Вважаю, що потрібно дотримуватися диференційованого підходу. У разі позитивної динаміки перемир'я, відкриття КПП, подальшого розведення сил – вибори провести можна. Тим більше, це може стати інструментом стабілізації в регіоні".
Глава Аналітичного центру "Донбаський інститут
регіональної політики", співзасновник в Гуманітарній організації
"Відповідальні громадяни" Енріке Менендес нагадує, що вже у 2015
була подібна історія – не скрізь на підконтрольній частині Донеччини та Луганщини
проводилися місцеві вибори.
"До того ж, на цих територіях діє інститут військово-цивільних адміністрацій (ВГА). Причому не лише на обласному рівні, – підкреслює експерт. – Нагадаю, що в Донецькій і Луганській областях з 2014-го немає облрад. ВГА є в ряді міст регіону, зараз з'явився указ президента про створення ще двох – у Сєверодонецьку і Лисичанську на Луганщині".
На думку Енріке Менендеса, центральна і обласна влада використовує інструмент маніпуляції, коли під різним соусом – як реальних, так і надуманих причин, – Донбас хочуть відрізати від демократичного процесу.
"Давно слід було підняти питання про діяльність облрад підконтрольній території. Але цього не роблять. Відбуваються маніпуляції і з місцевими виборами. У деяких населених пунктах у лінії розмежування, дійсно, немає сенсу обирати місцеву владу, там повинна бути робота ВГА. Але таким чином можуть заблокувати виборчий процес і в тих населених пунктах, де немає подібних проблем, але є можливість у влади отримає негативний результат. До речі, в 2014-му ми вже стикалися з ситуацією, коли багатьом на Донбасі відмовили у праві голосу. Не хотілося б, щоб ситуація повторювалася".
Раніше "Коментарі" повідомляли, що під час передвиборчої кампанії кандидатам заборонили роздавати гречку.
Новини