Головна Новини Політика внутрішня політика В Україні можуть змінити форму правління: що це значить
commentss НОВИНИ Всі новини

В Україні можуть змінити форму правління: що це значить

Можливість переходу України на президентську форму правління оцінили українські експерти

13 листопада 2020, 10:27 comments2942
Поділіться публікацією:

Представник президента Володимира Зеленського в Конституційному Суді Федір Веніславський почав просувати ідею чисто президентської форми правління. За його словами, президент повинен бути главою виконавчої влади. Українські експерти оцінили шанси діючої влади поміняти форму правління.

В Україні можуть змінити форму правління: що це значить

"Неважливо як буде називатися глава держави, важливо, як він буде обиратися"

Аналітик, політтехнолог Олександр Кочетков зазначає: "Якщо за формою, то за справу, яку взявся просувати Федір Веніславський, можна не переживати: вона буде гарантовано завалена. Підтвердженням тому — нинішня політико-правова криза, що виникла, багато в чому, саме завдяки представнику президента в Конституційному Суді".

Якщо по суті, то експерт зізнався, що початково є прихильником єдиного центру виконавчої влади.

"І не важливо, як він називається — президент, прем'єр-міністр, канцлер або гетьман. Важливо, щоб він обирався всенародно, але від конкретної партії, а Верховна Рада мала реальний механізм його імпічменту, — пояснює Олександр Кочетков. — А зараз ми мучимося з пострадянським гібридом, коли начебто все вирішує і несе відповідальність Кабмін, але на ділі президент і його офіс у все втручається, ні за що не відповідаючи. І глава патронажної служби президента за значимістю виявляється ледь не другою людиною в країні".

"Всі зміни в Конституцію посилювали вертикаль влади"

На думку політичного консультанта Олександра Вербицького, питання сьогодні стоїть зовсім не в кризі Конституційного Суду, його діяльності або бездіяльності. Все трохи ширше і набагато цікавіше.

"Кожен з президентів уважав своїм обов'язком хоч якось відзначитися — не тільки в історії країни, а й своїми змінами до Конституції. Перш за все, для свого блага, комфорту і успіхів, — каже політконсультант. — Конституційний суд, завжди був, на жаль, слухняним і справним інструментом в руках тієї влади, яка на момент змін в суспільно-політичному житті ставала найсильнішою. У різний час правління це були Кучма, Ющенко, Янукович, Порошенко. Тепер ось пробує і Зеленський".

Олександр Вербицький підкреслює: якщо простежити характер пропонованих змін до Конституції, то так чи інакше (залежно від суспільно-політичної ситуації в країні) вони все одно посилювали вертикаль влади. Навіть при декларуванні зміни форми: переходу від президентсько-парламентської до парламентсько-президентської.

"Все будувалося на коаліційних угодах, партнерських (т.зв. колективний Захід) відносинах і внутрішніх розкладах (домовленості олігархічних еліт). При цьому, всі процеси (скорочення парламенту до 300 депутатів зі скасуванням недоторканності народних депутатів, двопалатний парламент, децентралізація і збільшення повноважень регіонів разом з новим адміністративним устроєм і так далі) закладалося в проекти змін до Конституції ще з 2000-го року, при Кучмі. Так що нічого нового не відбувається — ні з ініціацією змін до Конституції (припустимо, через 5 питань до населення в цьому році), ні зі спробою розширення повноважень президента, про які говорить пан Веніславський, посилаючись на рішення КС від 1997 року", — вважає Олександр Вербицький.

Питання, на його думку, в тому, наскільки своєчасні пропоновані зміни та наскільки вони реальні в плані реалізації. Чи є у президента Зеленського голоси в парламенті для ініціювання зміни форми правління, або розширення повноважень? Чи є у нього обґрунтовані та узгоджені з партнерами рішення, які могли б задовольнити всі сторони, припустимо врегулювавши питання відкликання суддів КС до закінчення терміну повноважень?

"У будь-якому випадку, сьогодні Україні необхідна сильна влада, яка змогла б консолідувати суспільство, — підкреслює політконсультант. — Місцеві вибори-2020 показали, що наша країна розділена умовно на 3 політичні табори: СН, ЄС, ОПЗЖ. І цим скористався КС, відчувши слабкість влади — як виконавчої, так і законодавчої. Цим скористалися всі ті, хто, по суті, кооптував (ввів) свого часу суддів в КС. Саме по собі поділ країни "за кольорами" в результаті виборів до місцевого самоврядування ще можна зарахувати як ознака розвитку демократії та можливо — процесу руху до двопартійної системи в перспективі. Але нинішня позиція КС з питання скасування антикорупційних процесів — свідчення відсутності у вищій виконавчій владі не стільки контролю, скільки політичної волі та розуміння перспектив і реалій України ".

Як повідомляв портал "Коментарі", У Президента України Володимира Зеленського є право розпустити Конституційний суд. Про це повідомив в інтерв'ю Радіо Свобода Федір Веніславський — представник президента в Конституційному суді України.





Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.
Джерело: https://comments.ua/

Новини