Головна Новини Політика внутрішня політика Тюремне ув'язнення за брехню в деклараціях: які можуть використовуватися лазівки, щоб заховати свої «зайві» доходи
commentss НОВИНИ Всі новини

Тюремне ув'язнення за брехню в деклараціях: які можуть використовуватися лазівки, щоб заховати свої «зайві» доходи

Законопроєкт № 4651 підтримали 307 депутатів

3 червня 2021, 22:07
Поділіться публікацією:

У четвер, 3 червня, Верховна Рада прийняла в цілому президентський закон № 4651 щодо вдосконалення відповідальності за декларування недостовірної інформації та неподання суб'єктом декларування декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування. Введено штраф і тюремні терміни для чиновників.

Тюремне ув'язнення за брехню в деклараціях: які можуть використовуватися лазівки, щоб заховати свої «зайві» доходи

Рада (фото з відкритих джерел)

Які плюси та мінуси цього законопроєкту? Які можуть використовуватися лазівки, щоб заховати свої "зайві" доходи? Експерти поділилися своїми думками з виданням "Коментарі".

Експерт із конституційного права Богдан Бондаренко не виключає, що деякі поправки могли істотно змінити зміст законопроєкту. Саму ж ідею посилення покарання за недостовірне декларування (від високих штрафів до позбавлення волі на строк до двох років) він вважає проблемною.

"З ідеєю повернення відповідальності у вигляді позбавлення волі за умисне надання недостовірних відомостей у декларації або за навмисне неподання декларації можуть бути проблеми. Нагадаю, що в жовтні 2020 року Конституційний Суд України дійшов висновку, що позбавлення волі за правопорушення подібного формату — непропорційне покарання. Норми закону були визнані неконституційними", — зазначає Богдан Бондаренко.

У самій концепції позбавлення волі за такого виду правопорушення експерт плюсів не бачить.

"У той час, коли ця стаття (366-1) існувала, статистика винесення вироків із позбавленням волі тяжіла до нуля. А тому можна констатувати, що такий спосіб точно не ефективний для зупинення корупції", — констатує Богдан Бондаренко.

Адвокат, керуючий партнер в юридичній фірмі Patriot.Legal Денис Бондар наголошує, що здебільшого будь-який законопроєкт має як позитивні, так і негативні сторони. Не став винятком і прийнятий сьогодні — щодо вдосконалення відповідальності за недостовірне декларування.

"Усім нам відомо, що в Україні робота на державу — дуже прибуткова справа. Багато колишніх і нинішніх чиновників або правоохоронців, не провівши жодного дня в бізнесі, за час роботи на державу ставали мільйонерами, а то і мільярдерами. Це породжує певного роду спокусу для молодого покоління держслужбовців. Декларування в теорії має допомогти боротися з корупцією в їхніх рядах, із нелегальними доходами. Також така ініціатива покликана потенційно збільшити рейтинг чинного президента. Однак це — лише в теорії. Насправді це скоріше призведе до відтоку із держуправління багатьох сильних фахівців", — прогнозує Денис Бондар.

Він пропонує згадати, що сталося з першими декларантами, які показали мільйони доларів готівки вдома. Відповідь — нічого.

"Тобто, в нашій країні таким чином частина декларантів просто зафіксувала, що у них нібито є такі гроші, хоча їх по факту може і не бути. Тобто, робився запас на майбутній хабар. Нині подача декларацій швидше має декларативний характер для чиновників, — вважає експерт. — Ніхто не заважає їм проводити будь-які корупційні потоки через фірми дружини або родичів, інших афілійованих осіб. Це легалізує будь-який корупційний "потік". Також не варто забувати й про криптовалюту, де не можливо навіть встановити, хто є власником того чи іншого гаманця. Тобто, можливостей приховати свої "зайві" доходи — більш ніж досить".

Негативною стороною цього законопроєкту, на думку Дениса Бондаря, є те, що дійсно розумні люди, які й без влади домоглася чогось у бізнесі та заробили певний капітал, будуть відмовлятися йти у владу.

"Такі люди, можливо, могли б пожертвувати кількома роками свого життя для розвитку нашої країни. Однак далеко не кожному до душі проходити таке декларування, після якого потім можуть виникнути проблеми з нашими украй корумпованими правоохоронними органами, а потім — і з недосконалим правосуддям, — пояснює експерт. — Проблема України не в недостатній жорсткості законів (вони у нас деколи жорсткіші, ніж у багатьох демократичних країнах), а в тому, що закон працює вибірково — і, як правило, в бік влади та людей, пов'язаних із ними. І поки в Україні буде актуальна фраза "Своїм — все, ворогам — закон", ніякі антикорупційні нововведення і "декоративні" посилення не допоможуть".

Нагадаємо, раніше "Коментарі" писали, що в Україні нарешті почалася реальна робота над документом, який визначає поняття "олігарх". У чому суть законопроєкту, можете дізнатися в нашому матеріалі.



Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.

Новини