У вівторок, 19 жовтня, Верховна Рада 304-я голосами прийняла в другому читанні і в цілому законопроект про приведення закону про Національне антикорупційне бюро України (НАБУ) у відповідність з Конституцією. Експерти розповіли порталу "Коментарі", про що говорить це голосування.
НАБУ - фото з відкритих джерел
Експерт Українського інституту політики Владислав Дзівідзінській зазначає, що 304 голоси — досить серйозний результат при прийнятті будь-якого закону. Тим більше такого, який в майбутньому може мати вплив на контроль за українськими олігархами і всім, що з ними пов'язано.
"З огляду на, що олігархи завжди мали вплив на парламент в останніх скликаннях ВР, показово, що так багато депутатів підтримала даний законопроект. Втім, думаю, в документі закладені певні механізми, які не дадуть достатньої можливості виляти безпосередньо, на замовлення, на олігархів і корупціонерів в нашій країні, — розмірковує експерт. — Друге, що демонструє таке результативне голосування — після відставки з поста спікера Дмитра Разумкова, ми побачимо, як будуть прийматися досить швидко цілі пакети законопроєктів, в тому числі досить спірних. Прийматися нардепами від монобільшості і їх соратниками, не особливо поглиблюються в специфіку того чи іншого документа. І не особливо обговорюючи це з опозиційними силами. Загалом, "зелений принтер" включився повторно, як це було восени 2019 го ".
Аналізуючи власне законопроєкт, Владислав Дзівідзінській звертає увагу, що президент позбавляється повноважень щодо впливу на НАБУ. У тому числі за призначенням-звільненню його глави.
"Точно так само як знімається ця функція з парламенту. Логіка подібних змін, з моєї точки зору, в тому, щоб зняти відповідальність з Зеленського і його монобільшості в парламенті за ті процеси, які, можливо, почнуться під егідою НАБУ незабаром. Сьогодні все, що відбувається в країні, можна назвати консолідацією (або узурпацією) влади в одних руках. І подальші дії з боку НАБУ в сторону українських політиків-олігархів могли б викликати критичні випади в сторону Зеленського і його монобільшості. Щоб такого не було. на випередження (а це "зелена влада" вже навчилася робити), вони переклали з себе відповідальність на Кабмін ", — пояснює експерт.
Він пояснює, що відповідно до внесених змін, Кабмін буде призначати директора НАБУ за результатами конкурсу. До конкурсної комісії входять три представники, призначених урядом, а також три представники, призначених Кабміном з-поміж міжнародних експертів. Звільнити ж директора НАБУ тепер Кабмін зможе тільки на підставах, передбачених законом, і в разі, якщо за таке рішення проголосують дві третини міністрів.
"Як мені здається, нічого, по суті, від цього не змінилося, — продовжує Владислав Дзівідзінській. — У нас є президент як першоджерело "зеленої влади". У нього є монобільшість і дві лояльні партійні групи-сателіта ( "Довіра" та "За майбутнє"). Саме Рада більшістю голосів проводить призначення уряду. При такому розкладі — абсолютно підконтрольне Банковій. І про якусь незалежність призначення при такому Кабміні говорити не доводиться. "Прозорі конкурси" себе в нашій країні також дискредитували. Слабо віриться, що на такому конкурсі можуть бути відібрані дійсно незалежні люди, які не підконтрольні цій владі. Те ж саме стосується міжнародних експертів. Ситуація з тієї ж Укрзалізниці показала, що в наглядовій раді виявляються далеко не кращі представники, рекомендовані нашими т.зв. "Іноземними партнерами". Загалом, ризиків багато. А як будуть ці зміни в НАБУ реалізовані, побачимо в найближчі рік-півтора. Незабаром після відходу з посади нинішнього директора бюро — Артема Ситника (навесні 2022) і приходу нової людини".
Політичний консультант, глава Центру політичних студій "Доктрина" Ярослав Божко акцентує, що прийняття закону про НАБУ було продиктовано в першу чергу відносинами України з МВФ.
"Для Фонду тема підпорядкування НАБУ Кабінету міністрів (раніше — президенту) і можливість проведення відкритого прозорого конкурсу на посаду глави НАБУ (за участю міжнародних експертів) залишається однією з важливих тем стосуються реформування України. Від цього, зокрема, залежить виділення чергового траншу. І по НАБУ парламентарії підтримали ті правки, які зроблять обрання керівника даного органу більш демократичним і зрозумілим ", — пояснює експерт.
За його словами, в такому ж ракурсі слід розглядати рішення, пов'язані реформуванням СБУ, судової реформи, збереженням принципів інституційної незалежності Національного банку України.
"Думаю, найближчим часом ми побачимо заміну керівника НБУ на більш підходящого і зрозумілого для співпраці з МВФ, — каже Ярослав Божко. — А також відбудуться інші зрушення по важливим для Фонду питань. Після чого питання, що стосується траншу, вирішиться позитивно для України ".
Нагадаємо, національне антикорупційне бюро України та Національне агентство з попередження корупції займуться перевіркою доходів і активів начальника відділу в Офісі генпрокурора Олександра Підлісного.
Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.