Головна Новини Політика внутрішня політика Хитавиця для антикорупціонерів: що новий закон змінить в НАБУ
commentss НОВИНИ Всі новини

Хитавиця для антикорупціонерів: що новий закон змінить в НАБУ

Уряд отримав можливість змінювати керівника національного антикорупційного бюро

21 травня 2021, 19:16
Поділіться публікацією:

У Національному антикорупційному бюро назрівають важливі зміни. Головні з них, звісно, торкнуться керівництва, про що свідчить попередньо підтриманий — під час першого читання — проєкт закону №5459-1. У документі йдеться про те, що уряд зможе розпоряджатися кадровими питаннями в НАБУ, зокрема — призначати його очільника.

Хитавиця для антикорупціонерів: що новий закон змінить в НАБУ

Уряд отримає можливість призначати очільника НАБУ. Фото: НАБУ

"Коментарі" звернулися до експертів, аби ті оцінили плюси і мінуси такого рішення. Також фахівці пояснили, що варто зробити, щоб антикорупційна структура працювала більш ефективно.

"Зміна правил гри при призначенні-звільненні директора НАБУ не допоможе органу стати ефективніше"

Політолог Валентин Гладких вважає, що Верховна Рада намагається прибрати ті правові підстави, які дали Конституційному суду можливість визнати неконституційним указ президента Петра Порошенка, яким він призначив Артема Ситника директором НАБУ.

"Серед повноважень президента, прописаних в Конституції, нема таких, які дають йому право призначати керівництво антикорупційних органів. І думаю, що попередня влада спеціально заклала ряд мін уповільненої дії, які дали можливість із часом визнати неправовими ті чи інші рішення, пов'язані зі створенням антикорупційних органів. І це зрозуміло, — вважає експерт. — Ну не можуть корупціонери створювати тих, хто буде з ними боротися! Не зацікавлені вони в цьому".

На думку Гладких, Порошенко і його команда намагалися зберегти всі ті практики, які допомагали їм збагачуватися.

"Створювали для суспільства видимість бурхливої діяльності. Але при цьому не рубали гілку, на якій сидять, — говорить фахівець. — І, можливо, мали певні домовленості з тими, кого поставили керувати тими чи іншими сегментами антикорупційної мережі".

За словами Валентина Гладких, зміна законодавства щодо призначення та зняття з посади директора НАБУ проблему не вирішить.

"Безумовно, безглуздо виглядає закон, де не прописано, як звільняти керівництво НАБУ. В результаті у нас Бюро продовжує очолювати людина, котра знаходиться в реєстрі корупціонерів. Але при цьому не слід зациклюватися на персоналії Ситника. Зміна правил гри при призначенні-звільнення директора НАБУ не допоможе органу стати ефективніше. Справа в системі. І зміни потрібні системні", — підкреслює експерт.

Гладких вважає, що, перш за все, слід розібратися з правовими нормами. У тому числі — визначити, що саме вважається корупційною діяльністю. І чітко це прописати, так само, як відповідальність за подібного роду правопорушення.

"Адже у нас часто те, що суспільство вважає корупцією, не збігається з тим, що вважається такою в кримінальному кодексі. А потім потрібно однозначно позначити, що саме вважається корупційним злочином, — пояснює експерт. — Також потрібно внеси зміни до кримінально-процесуального кодексу (наприклад, кого і як можна прослуховувати), які дозволять антикорупційним органам більш якісно збирати доказову базу. Тому що зараз в суді розвалюються справи через те, що докази нібито зібрані із порушенням чинного законодавства. А все тому, що писали закони під себе самі корупціонери. І робили це так, аби залучити їх до відповідальності було фактично неможливо".

Владі не слід втручатися в процес підбору кандидатів на пост керівника НАБУ

Колишній працівник СБУ і консультант Комітету Верховної Ради з питань національної оборони безпеки Іван Ступак наголошує, що не так важливо, який орган все ж призначатиме на посаду директора НАБУ.

"Кандидатів на посаду директора підбирає конкурсна комісія. Саме від професіоналізму та політичної незалежності її членів залежить якість підібраних кандидатів", — вважає Іван Ступак.

Відзначимо, що у підтриманому в першому читанні законопроєкті така комісія складається з шести чоловік. Троє із них визначаються Кабміном. Ще троє — теж розглядаються членами уряду, однак на основі пропозицій від партнерів із розвитку, котрі надавали Україні міжнародну технічну допомогу в запобіганні і протидії корупції.

З цієї нагоди експерт згадує розхожий вислів: "Коли справи в борделі йдуть погано, то треба не ліжка пересувати, а міняти персонал".

В цілому ж ефективність роботи НАБУ, на думку експерта, залежить від трьох ключових складових:

- українська влада не втручається в процес підбору кандидатів на посаду директора НАБУ;

- українська влада не намагається змінювати чинне законодавство, щоб прибрати з посади неугодного їй керівника НАБУ;

- очільникам НАБУ необхідно припинити використовувати в своїй роботі брудні методи в стилі провокацій хабарів, коли корупційна ситуація виникає штучно і з ініціативи детективів НАБУ.

"Треба пам'ятати, що провокація хабара доречна і законна в США, але не в Україні, де такі дії є протизаконними і тягнуть за собою повну дискредитацію антикорупційної політики країни", — підкреслює Іван Ступак.

Нагадаємо, раніше "Коментарі" разом із експертами намагалися розібратися, навіщо нашій країні така велика кількість антикорупційних структур, що працюють одночасно. Всі деталі — в нашому матеріалі.

Також на порталі ви можете дізнатися про те, кого з імовірно причетних до справи "ПриватБанку" осіб детективи НАБУ не так давно оголосили в розшук.



Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.
Джерело: https://comments.ua/ua
comments

Обговорення

Поділіться своєю думкою!


Новини