Головна Новини Політика Скандали.Політика «Вакцинна справа»: кому вигідно «поховати» репутацію МОЗ під час пандемії
commentss НОВИНИ Всі новини

«Вакцинна справа»: кому вигідно «поховати» репутацію МОЗ під час пандемії

Подібні пошуки корупції в медичній сфері були очікуваними

16 лютого 2021, 10:46
Поділіться публікацією:

Міністр охорони здоров'я Максим Степанов заявив, що політичні скандали навколо препарату Sinovac формують негативну репутацію України серед виробників вакцин від COVID-19. Чому виникають ці скандали? Так чи абсурдні звинувачення "вакцинної справи" (НАБУ 3 лютого почало досудове розслідування можливих зловживань під час закупівлі китайської вакцини компанії Sinovac Biotech по 17,85 дол. за дозу із допомогою приватної фірми-посередника), як про це говорить Степанов? Відшукати відповіді на ці питання "Коментарям" допомогла група експертів. 

«Вакцинна справа»: кому вигідно «поховати» репутацію МОЗ під час пандемії

НАБУ розслідує ймовірну корупцію в питанні закупівлі вакцини від "корони". Колаж: "Коментарі" / Дмитро Романюк

Намагаються драматизувати ситуацію

Адвокат, експерт Українського інституту майбутнього (УІБ) з питань правоохоронної та судової діяльності, кандидат юридичних наук Мирослава Чорноусько нагадує, що ДП "Медичні закупівлі" були розпочаті переговори щодо закупівлі вакцини вартістю близько $3. Коли процедура перебувала на завершальній стадії, міністр Степанов фактично в ручному режимі зупинив процес, доручивши почати переговори щодо закупівлі китайської вакцини в компанії Sinovac Biotech. Примітною стала ціна закупівлі 1 дози, яка становила понад 17 доларів, будучи чи не найвищою у світі.

"В результаті Рада громадського контролю звернулася до НАБУ з відповідною заявою. А потім це ж зробило і ДП "Медичні закупівлі", — зазначає експерт.  Попередньо дії міністра кваліфіковані як зловживання владою або службовим становищем, що спричинили тяжкі наслідки (ч.2 ст.364 Кримінального кодексу України, санкцією якої передбачено від трьох до шести років позбавлення волі з обмеженням права обіймати певні посади або штраф в розмірі від 500 до 1000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян). Що стосується мети розслідування, можна говорити швидше про політичний тиск, ніж про реальне прагнення подолати корупцію в МОЗ. Тим більше все частіше ті чи інші джерела повідомляють про ймовірність заняття посади міністра нинішнім головним державним санітарним лікарем".

Якщо мова йде про питання оцінки роботи голови МОЗ, то навряд чи є підстави сказати про її задовільний результат. І подібний резонанс навколо "вакцинної справи" слід розцінювати швидше як гучний привід, вважає Мирослава Чорноусько.

На її думку, драматизувати ситуацію і підвищити градус напруги навколо неї намагаються, перш за все, у світлі появи законопроекту, який передбачає можливість звільнення керівника НАБУ Артема Ситника.

"Так, вже з'явилися заяви про те, що нібито спроба звільнити останнього після початку розслідування закупівлі китайської вакцини  сигнал підконтрольності президентського оточення "російсько-китайській мафії". Однак, справедливості заради слід зазначити, що ідея розробки подібного законопроекту — не нова і тільки зараз нарешті вона була реалізована,  підкреслює експерт.  Чому цього не було зроблено набагато раніше  інше питання".

Аналізуючи попередню процесуальну роботу НАБУ по ряду гучних кримінальних проваджень, Мирослава Чорноусько вважає її критику цілком виправданою.

"В переважній більшості таких виробництв гучним був тільки початок. А ось до логічного завершення їх майже не доводили,  нарікає адвокат. — Тому достатні підстави стверджувати про виняткову роль цього питання в спробах звільнення Ситника поки відсутні. Як і об'єктивні прогнози "вдалого" завершення відповідних кримінальних проваджень щодо міністра охорони здоров'я. Водночас не можна і спростовувати роль глобального впливу міжнародної політики на "просування" вакцини китайського виробництва".

В цілому ж, ризик подібних корупційних скандалів був очікуваним і з огляду на попередній український досвід, впевнена експерт.

"Наприклад, згадується історія 2013 року зі закупівлею дитячої вакцини від гепатиту В, всупереч заборонам Держлікслужби. МОЗ тоді був укладений договір на поставку вакцин на 7,2 млн грн. Заборона на закупівлю вакцини від ПАТ "Фармстандарт-Біолік" (до якої був причетний син тодішнього міністра Раїси Богатирьової) наклали у зв'язку з летальними випадками серед дітей, в результаті її застосування. Попри громадський резонанс, ніяких юридичних наслідків не наступило. Схоже, що нинішню "вакцинну справу" також чекає традиційне спускання на гальмах після досягнення поставленої мети",  резюмує Мирослава Чорноусько. 

Якби МОЗ чесно працював, ніяких проблем не було б

На думку кандидата політичних наук, політексперта Дмитра Гаврилюка, в умовах своєчасної, чесної та аргументованої комунікації зі стратегії МОЗ щодо протидії коронавірусу в Україні, при прозорості під час закупівлі вакцини з боку української влади  будь-які інсинуації на цю тему були б відсутні.

Але ми маємо саме відсутність аргументації щодо політики МОЗ із закупівлі китайської вакцини, вважає експерт.

"Чому закуповується вакцина, яка тільки проходить третє клінічне тестування? Чому саме така ціна на закупівлю і ціна вакцини вже на українському ринку? Чому Україна не зробила вчасно заявки і передоплати на європейську та американську вакцини, а тільки сподівалася на крихти за програмою COVAX?" — задається питаннями Дмитро Гаврилюк.

Він вважає, що факторами, які насправді формують негативний імідж України не тільки перед виробниками вакцин від коронавірусу, а й міжнародною спільнотою, самим українським народом, є:

- нефункціональне витрачання ковідного фонду українською владою;

- провали в комунікації між Міністерством охорони здоров'я та громадянами щодо прозорості дій влади в частині протидії поширенню пандемії;

- алогічність заборон діяльності бізнесу навіть в умовах роботи "на винос";

- спрощення карантинного режиму, коли рівень захворюваності зростав.

"Якби було все так прекрасно, як любить показувати міністр Степанов (і як він, очевидно, говорить на вушко президенту), ми б не мали негативну суспільну реакцію на дії Міністерства охорони здоров'я у протидії пандемії. Просто спокійно б чекали б своєї черги на вакцинацію,  зазначає Дмитро Гаврилюк.  Зараз МОЗ важливо прозоро і публічно пояснити, що в закупівлі китайської вакцини через приватну компанію ("Лекхім") немає корупційної складової. Можливо, сприяти в проведенні незалежного аудиту, результати якого стануть загальнодоступними. Пояснити всім українцям порядок вакцинації та стратегію закупівлі вакцин не від китайського виробника. Важливо, нарешті, зрозуміти скільки ще "ковідних кілометрів доріг" хоче побудувати влада коштом ковідного фонду  замість закупівель ШВЛ, засобів захисту, грошової компенсації медикам".

Нагадаємо, раніше "Коментарі" розповідали, що початок масової вакцинації в Україні ненадовго відкладено, але вже названа нова дата.



Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.
comments

Обговорення

Поділіться своєю думкою!


Новини