Рубрики
МЕНЮ
Татьяна Веремеева
Конституційний суд України (КСУ) визнав ряд норм закону про Національне антикорупційне бюро (НАБУ) неконституційними. Раніше неконституційним визнано призначення Артема Ситника директором НАБУ. "Коментарі" разом з експертами розбиралися, чим загрожують ці рішення, а також, як вони вплинуть на співпрацю України з МВФ.
Колишній співробітник Служби безпеки України (СБУ) і консультант Комітету Верховної Ради з питань національної оборони і безпеки Іван Ступак зазначає: "Ламати — не будувати. Приблизно так можна охарактеризувати чергове рішення КСУ, який визнав неконституційними окремі положення закону про НАБУ. Перед цим Конституційний суд вже визнав неконституційним призначення директором НАБУ Артема Ситника. А ще трохи раніше все той же КСУ позбавив НАБУ права через суд анулювати незаконні оборудки державних підприємств. І фактично звільнив топчиновників від кримінальної відповідальності за незаконне збагачення, яку розслідували детективи НАБУ".
На думку експерта, причини такої патологічної ненависті парламентаріїв до антикорупційного органу (а саме з їхньої подачі КСУ розглядав ті чи інші рішення, пов'язані з правочинністю діяльності НАБУ), криються у двох аспектах.
"Суть першого в тому, що одна частина народних депутатів (а також ряд топових політиків і чиновників), категорично не сприймає перебування в українському правовому суспільстві правоохоронних органів (НАБУ і САП), створених на гроші і під впливом найбільших Західних країн, — пояснює Іван Ступак. — У всій цій конструкції, їх лякає непередбачуваність роботи антикорупційних органів (ніколи не вгадаєш, хто може потрапити під їх приціл), а також неможливість чинити тиск на керівництво, навіть шляхом зняття з посади".
Експерт підкреслює, що досвідчені та впливові політики неодноразово прокручували подібні "кадрові пустощі" з керівниками різних рівнів у МВС, СБУ чи Офісі генерального прокурора. Але тільки не з НАБУ або САП — вони знаходяться поза цією "пісочницею".
Другий аспект Іван Ступак пояснює так: "Інша частина нардепів і політиків обурена відсутністю реальних результатів роботи НАБУ за більш ніж 5 років. Відверто сокирною роботою, безмежним похвалянням і зарозумілість з боку Артема Ситника. А також — не менше відвертими фактами провокацій злочинів з боку детективів НАБУ. Це все при тому, що в Україні офіційно заборонена провокація злочинів".
На думку експерта, інтереси двох груп впливу знайшли спільні точки дотику. Що і вилилося в чергове — і, мабуть, не останнє — рішення не самого об'єктивного Конституційного суду.
"Таке рішення КСУ однозначно викличе відверте роздратування з боку західних партнерів. Що може вилитися в безстрокову затримку чергового траншу МФВ, а також спровокує більш ніж прохолодне ставлення Заходу до України в питаннях підтримки вирішення проблеми Донбасу та Криму", — прогнозує Іван Ступак.
З точки зору впливу на співпрацю з нашими західними партнерами, найближчим часом, швидше за все, ніяких радикальних рішень українська влада не прийматиме. У тому числі — щодо роботи антикорупційних органів. Так вважає керівник політико-правових програм в Українському центрі суспільного розвитку Ігор Рейтерович.
"У якомусь роді, самі західні партнери потрапили у своєрідну "вилку". Чи не визнати рішення КСУ не можна. Але і повністю його підтримати вони не можуть, тому що є обґрунтовані підозри, що НАБУ буде більшою мірою контролюватися владою", — пояснює експерт.
Він передбачає, що зарубіжні партнери України візьмуть певну паузу, щоб подивитися за розвитком подій. І якщо наша влада не буде педалювати тему зняття Ситника з посади, то вся співпраця, в тому числі по лінії МВФ, буде реалізовуватися повною мірою. Хоч і з деякими затримками. А ось якщо Офіс президента намагатиметься будь-що-будь прибрати Ситника, а також внести зміни до законодавства щодо антикорупційних органів, можливі проблеми.
"Якщо не буде серйозних "зашкваров" навколо НАБУ і САП, транш буде, — вважає Ігор Рейтерович. — При цьому потрібно розуміти, що питання більш глобальне. Його не можна зводити тільки до антикорупційних органів. Не варто забувати і про те, що це — не безоплатна допомога. Гроші нам дають в борг, їх доведеться віддавати, та ще й з відсотками ... Треба визнати, що такими історіями, як з НАБУ, ми самі створюємо хороший механізм тиску на себе. Тут, правда, питання більше до минулої влади, яка прийняла законодавство, яке можна оскаржити в КСУ".
Виконавчий директор Центру прикладних політичних досліджень "Пента", політичний експерт Олександр Леонов впевнений, що українська влада сіє зараз такі проблеми, то неминуче може викликати бурю.
"Ми вже маємо жорстку реакцію з Європарламенту, від представників G7. Сигнали прямі, не двозначні — руйнування незалежності антикорупційних органів призведе до втрати міжнародної фінансової підтримки (в тому числі — з боку МВФ) і поставить під загрозу безвіз, — підкреслює політексперт. — Україна повинна зважити всі "за" і "проти" при русі далі. В тому числі при формуванні конкурсних комісій по призначенню нових керівників антикорупційних органів. Нагадаю, що САП у нас обезголовлена після відходу Холодницького, директор НАБУ Ситник — в "підвішеному" стані".
Олександр Леонов не виключає, що в Офісі президента не усвідомлюють наслідків того, що може статися. І сподіваються "пропетляти", намагаючись взяти під контроль НАБУ і САП.
"Адже нова програма з МВФ, з одного боку, узгоджена. Є транш від ЄС. Але ця фінансова допомога чітко підв`язана під певні умови. Серед яких і незалежність антикорупційних органів, — нагадує експерт. — Зрозуміло, що в парламенті є ОПЗЖ, яка радісно "підмахує" тому, щоб Україна сварилася з Заходом. Є близькі Коломойському депутати, які також підтримують такий напрямок. І тут все зрозуміло, з огляду на проблеми які Коломойський має в Великобританії, США. А ось те, що робить Зеленський і його Офіс — зрозуміти складно ... Ними зроблено вже багато кроків, які Захід сприймає з абсолютним нерозумінням. Але зупинятися вони, схоже, не збираються".
Нагадаємо, раніше ситуацію з українськими антикорупційними органами, які у нас як би є, але ефекту від них не видно, проаналізував для видання "Коментарі" народний депутат України VIII скликання, експерт Українського інституту майбутнього Ігор Попов.
Новини