Головна Новини Політика рада Рада схвалила у першому читанні закон про медіа: чи потрібен він нам – чому до нього така увага
commentss НОВИНИ Всі новини

Рада схвалила у першому читанні закон про медіа: чи потрібен він нам – чому до нього така увага

Влада пояснює необхідність ухвалення закону про медіа умовою для початку переговорів про вступ в ЄС

30 серпня 2022, 18:50
Поділіться публікацією:

Верховна Рада підтримала 30 серпня у першому читанні скандальний законопроект №2693-д о медіа. Чому такі складнощі з ухваленням цього євроінтеграційного закону? Чи потрібний він нам? Портал "Коментарі" із цими питаннями звернувся до експертів.

Рада схвалила у першому читанні закон про медіа: чи потрібен він нам – чому до нього така увага

Закон про медіа. Фото: з відкритих джерел

Телевізійних каналів поменшає, і вони будуть більш прозорими

Політичний консультант Олександр Вербицький упевнений, що закон про медіа необхідний Україні з різних причин та з урахуванням різних точок зору.

"Якщо ми маємо бажання бути і жити в Європі, то необхідно розпочинати процес входження, зокрема, в культуру європейського спілкування, – пояснює експерт. – Вона полягає в тому, що ніхто не обмежує свободу слова, але за кожне слово необхідно відповідати. І в частині відсутності обмеження свободи слова діють норми дотримання суспільної моралі – починаючи від незалежності медіа до етичних норм у діяльності тих, хто формує громадську думку".

За словами Олександра Вербицького, нинішня версія Закону "Про медіа" передбачає як формування щодо незалежних медіа (за джерелами фінансування та визначення кінцевих власників), так і встановлення певних правил для всіх (включаючи блогерів).

"На мій погляд, це призведе до того, що телевізійних каналів поменшає, і вони будуть прозорішими. Але, можливо, так лише на перший погляд. Адже зараз через широкомасштабну війну інформаційний простір перебуває у стресовому стані – з одного боку і переживає дуже тяжкий час із погляду фінансування – з іншого", – зазначає експерт.

Він наголошує, що сьогодні інформація більш оперативно поширюється через масові канали комунікацій (інтернет, месенджери), ніж через традиційні всеукраїнські (телебачення, радіо). І ця тенденція, прогнозує Олександр Вербицький, розвиватиметься й надалі. Причому не лише у нас.

"Все може закінчитись тим, що Homo virtualis перестане дивитися ТБ і слухати радіо. І тоді буде потрібен новий закон – "Про захист моралі та державних інтересів України у віртуальному інформаційному просторі". До речі, написане вище вже підтверджено статистикою, що говорить про те, що жителі країни отримують більшу частину інформації, що їх цікавить, з мережі", – зазначає експерт.

На його думку, покликане контролювати виконання закону відомство (Національна рада з питань телебачення та радіомовлення) не відповідає критерію незалежності, оскільки формується на паритетних засадах з боку президента та парламенту, що є анахронізмом. Такий підхід, вважає Олександр Вербицький, задекларованої свободи медіа більш характерний для авторитарних країн, ніж прийнятний у демократичному суспільстві.

Експерт наголосив на важливих моментах запропонованого проекту закону.

1. Він регулює відносини, пов'язані з поширенням масової інформації та визначає правові основи діяльності суб'єктів медіа, так само як і правові основи державного управління та регулювання у цій сфері.

2. Діяльність у сфері медіа ґрунтується на принципах свободи розповсюдження та отримання інформації, а також свободи діяльності суб'єктів у сфері медіа, у тому числі – вільного визначення змісту інформації та свободи господарської діяльності.

3. Не допускається незаконне втручання у діяльність медіа органів державної влади та місцевого самоврядування, громадських об'єднань, політичних партій, власників відповідних суб'єктів та будь-яких фізичних та юридичних осіб.

4. Цензура у сфері медіа забороняється. Не допускається вимога попереднього узгодження повідомлень та матеріалів, які поширюються на медіа. Також забороняється поширення матеріалів з боку посадових осіб державних органів, органів місцевого самоврядування та політичних партій.

"Якщо пункти 1-3 повністю відповідають свободі слова та незалежності медіа простору, то 4-й на практиці не виконувався ніколи. І не виконуватиметься надалі, – попереджає Олександр Вербицький. – Суть у тому, що чиновники у нашій державі мають різні статуси навіть у різний час доби. Не кажучи вже про проплачену рекламу (різні привітання зі святами) чи оплату ЗМІ із коштів бюджету – за розміщення інформації про діяльність органів влади (так зване висвітлення діяльності органів влади, що часто перетворюється на відверту "джинсу")".

Щодо цензури, продовжує експерт, також є питання. Особливо у воєнний час, коли інформація, за логікою речей, має надходити з єдиного центру, а не розходитись хвилями через якихось спікерів і коментаторів. У деяких випадках нинішній процес насичення суспільства новинами з фронту шкодить самому фронту, наголошує Олександр Вербицький.

Загалом, констатує він, закон прописує ставлення держави до інформаційного простору – з погляду наведення елементарного порядку і не більше. Тим паче, що далеко не всі норми будь-якого закону у нас обов'язкові до виконання.

"Чому проект та закон про медіа викликали побоювання? Напевно тому, що і контролер – Нацрада підпорядкована єдино президентові (за способом формування і на 5 років), і наглядач (силовий блок) за виконанням закону. При цьому той самий президент пропонує (своєму парламенту) кандидатури цього самого блоку", – пояснює експерт.

Нові процеси на медіаринку тривають навіть зараз

Аналітик, кандидат політичних наук Олеся Яхно вважає, що така пильна увага, зокрема, з боку опозиційних фракцій, які не голосували за цей законопроект, пов'язана із гостротою теми медіа в Україні.

"Є певні зауваження щодо чіткості прописаних норм, – зазначає аналітик. – Але аргумент, який звучав від ініціаторів цього документа, що до другого читання буде прибрано якісь спірні моменти. І я вважаю, що їх буде прибрано".

Тема така актуальна і резонансна, бо питання медіа завжди було актуальним в Україні, впевнена Олеся Яхно.

"І до повномасштабного російського вторгнення ми бачили недовіру у сфері ЗМІ, яка була між владою та опозицією. Ми спостерігали певні процеси, пов’язані з телеканалами. Перевірки, закриття, відкриття, відбір ліцензій тощо, – нагадує експерт. – Спостерігаємо це й зараз, уже на тлі відкритої війни із Росією. Той же Ахметов оголосив, що йде в тому обсязі, як раніше, з ринку медіа. Частину телеканалів, наприклад, Прямої та 5-ї, прибрали з єдиного марафону. Тобто якісь процеси на цьому ринку точаться навіть зараз. І мені здається, що внутрішньополітичний контекст, медійний, який був пов'язаний із недовірою між різними політичними, бізнесовими групами ще до повномасштабного вторгнення, зараз повертається. Ми, що війна – це надовго. І вона не скасовує політичних процесів, включаючи ухвалення необхідних законопроектів".

На думку Олесі Яхно, враховуючи важливість питання медіа для України, а також недовіру в середовищі українських політиків, певна їх частина шукає каверзи в даному законопроекті. Чи не захована там якась норма, яка потім може дозволити використати цей закон (після його прийняття, підписання та набрання чинності) проти якихось конкретних медіа чи їхніх власників.

"Саме з цим я пов'язую прагнення частини фракцій відправити цей законопроект на доопрацювання ще у першому читанні (і взяти на внесення правок більше часу). При цьому якихось сильних протиріч у тих зауваженнях, які є, я не бачу, – каже аналітик. – Не сумніваюся, що цей законопроект ухвалять. Адже це одна з умов, необхідних для залишення за Україною статусу кандидата в члени ЄС. Спікера парламенту Стефанчук запевняє, що процедура голосування відбуватиметься із одночасним узгодженням частини вимог Євросоюзу до цього законопроекту. І прив'язка проекту закону про медіа до пакету документів, які потрібні як гарантія того, що Україна не втратить статусу кандидата в члени ЄС, змушуватиме виставляти на перше місце критерії, які необхідні Євросоюзу. Це вселяє оптимізм і надію, що навіть якщо зараз у законопроект закладено якісь спірні моменти, до ухвалення загалом їх буде прибрано. Добре і те, що до цього документа буде прикута активна увага. Це правильно. Він має бути якісним, бо в Україні найвищий рівень конкуренції медіа. І таким він має залишатися".

Читайте також на порталі "Коментарі" — Данілов назвав 5 головних відмінностей України від РФ у війні.



Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.
Джерело: https://comments.ua/

Новини