Верховна Рада провела чергове пленарне засідання 16 серпня. Які з прийнятих (і не прийнятих) рішень найцікавіші – і чому? Видання "Коментарі" із цими питаннями звернулося до експертів.
Верховная Рада Укрїни. Фото: сайт Верховної Ради
Що справді думає виборець, народних обранців цікавить двічі – у момент обрання та переобрання
Політичний консультант Олександр Вербицький вважає, що якби наш парламент не працював кілька місяців, то ніхто цього б і не помітив цього. Але так вийшло, зазначає він, що парламенту треба щось робити – і тому він пропонує народу свої голосування як результат громадської думки.
"Що справді думає виборець, народних обранців цікавить двічі – у момент обрання та переобрання. Решту часу народні депутати голосують (або не голосують) за досить дивні речі", – зазначає експерт.
Серед таких він називає підтриманий 16 серпня законопроект №5159 ("Проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо запровадження відповідальності за порушення порядку здійснення стратегічної екологічної оцінки").
"Виходячи з назви, можна зрозуміти, що екологічна оцінка може бути як стратегічною, так і іншою. І справді, виходячи з норм Закону (2017 р.) "Про оцінку впливу на навколишнє середовище" (ст. 22) слова "державна, громадська та інша екологічна експертиза" замінено словами "оцінка впливу на навколишнє середовище". Тобто, громадська експертиза вже не цікава нікому? Новий закон – це гра слів та понять", – упевнений експерт.
Замовником стратегічної оцінки, продовжує він, може бути орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування "який відповідальний за розробку документів державного планування та здійснює загальне керівництво та контроль за їх виконанням, або інший визначений законодавством замовник документів державного планування".
Крім того, в пояснювальній записці йдеться про те, що "Проект Закону не стосується питань функціонування місцевого самоврядування, прав та інтересів територіальних громад, соціально-трудової сфери, прав осіб з інвалідністю, сфери наукової та науково-технічної діяльності".
"Основа законодавчої ініціативи – гармонізація із законодавством ЄС. Але ми повинні розуміти і те, що сама по собі оцінка проводитиметься щодо ризиків виникнення негативного впливу на навколишнє середовище або при розробці (плануванні розробки) корисних копалин. І те, й інше знаходиться на територіях ОТГ, тобто того ж місцевого самоврядування, – нагадує політконсультант. – Тож як можна розцінити пасажі законодавців про те, що Проект Закону "…не стосується питань функціонування місцевого самоврядування, прав та інтересів територіальних громад?". Може, все простіше? Закон створено для того, щоб Держекоінспекція отримувала додаткові надходження у вигляді штрафів?".
Непрозорим вважає Олександр Вербицький та законопроект №6537 ("Проект Закону про внесення змін до Закону України "Про публічні закупівлі" про спрощення організації та проведення процедур закупівель за рахунок коштів бюджетів місцевого самоврядування").
"Може, комусь дивно це читатиме, але сьогодні немає потреби у старій системі нагляду за використанням коштів на рівні місцевого самоврядування. Тому що на місцях існує подвійна влада ВДА – ОТГ, яка зацікавлена у вирішенні проблем мешканців. Над місцевим самоврядуванням спостерігає ще й безліч інших структур, які зацікавлені щось знайти… Тому спрощення проведення закупівель можна назвати непрозорою процедурою, але необхідною під час війни", – пояснює експерт.
Законопроекти №7669 ("Проект Закону про внесення зміни до Закону України "Про Державний бюджет України на 2022 рік" щодо використання коштів державного дорожнього фонду) та №7668 ("Проект Закону про внесення змін до розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України щодо ставкам акцизного податку") Олександр Вербицький відносить до категорії "тягни-штовхай".
"Так, це законопроекти про акциз на пальне, який мав підняти його вартість у разі ухвалення, але… Питання в тому, що гроші від акцизу планувалося направити на будівництво доріг (зараз виключно на військові потреби), чи ремонт тощо. На голосування законопроект виносили двічі та не змогли підтримати. Те саме "але" перебуває у розумінні простого факту неспроможності автовласників платити більше за пальне – з одного боку, і можливих надходжень від експорту зерна – з іншого. А у перспективі є ще й експорт металу", – зазначає експерт.
Викликає у нього питання законопроект №6341 ("Проект Закону України про основні засади державної політики у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності"). З ухваленням цього документа у кожному органі влади з'явиться уповноважений представник координаційної ради з питань української національної та громадянської ідентичності. У свою чергу, "фахівець у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності – найманий працівник або особа, яка працює за цивільно-правовим договором або на громадських засадах, має компетенцію за напрямами національно-патріотичного, військово-патріотичного виховання та/або громадянської освіти, функціональні обов'язки якого включають питання утвердження української національної та громадянської ідентичності".
"Питання до депутатів – "А, де у нас готують таких спеціалістів?". А відповідь проста – у недержавних громадських організаціях. Але йдеться не лише про працевлаштування громадських діячів, – наголошує Олександр Вербицький. – У державі буде створено Національну комісію з питань затвердження української національної та громадянської ідентичності як ЦОІВ (Центральний орган виконавчої влади)".
І фінансування всієї структури, продовжує експерт, проходитиме за рахунок "скорочення фінансування інших центральних органів виконавчої влади".
Крім нового органу влади буде ще створено або надано статус центрам – "центр утвердження української національної та громадянської ідентичності – юридична особа, незалежно від організаційно-правової форми та форми власності, яка здійснює діяльність з реалізації проектів у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності, спрямованих на національно-патріотичне, військово-патріотичне виховання та громадянську освіту".
В принципі все нормально, так і має бути, вважає Олександр Вербицький. Необхідно створювати умови для розвитку культури, патріотичного виховання тощо. Але в експерта складається враження, що політики знову грають у свої ігри.
"Чому так? Тому що текст законопроекту ґрунтується на необхідності наявності у державі титульної мови та культури як основи патріотичного виховання, але не як основи державної ідеології, – пояснює він. – Може так статися, що незабаром усі посадовці перед ухваленням кожного рішення співатимуть Гімн та "Ой у лузі червона калина". Напевно, нічого поганого в цьому немає, крім того, що є час для роботи, а для співу".
Усі згадані законопроекти, зазначає Олександр Вербицький, пройшли узгодження науково-експертного середовища. Але деякі з них, на його думку, потребують розгляду "в полі" – через експертизу простих людей, там, де безпосередньо існує небезпека чи вкрай потрібна допомога.
"Може, колись наші народні обранці спроможні узгоджувати свої дії з виборцями, заздалегідь пропонуючи їм участь в обговоренні майбутніх законів", – висловив сподівання експерт.
Владі поки що не вдається проштовхнути ідею збільшення акцизу для пального
Політолог, експерт Аналітичної групи "Левіафан" Микола Мельник побачив у голосуваннях Ради 16 серпня тенденцію до зменшення контролю за тим, що робитиме влада.
"Йдеться, наприклад, про спрощення закупівель для армії. Хоча це рішення, можливо, має добрий бекграунд, але є побоювання, що повториться ситуація, яка була незабаром після початку широкомасштабного російського вторгнення. Нагадаю, що тоді дозволили безкоштовну розмитнення авто, внаслідок чого деякі відкрили бізнес на ввезенні "євроблях". У результаті рішення, яке було аргументоване необхідністю завезення техніки для військових, волонтерів, медиків довелося скасувати з 1 липня", – зазначає політолог.
Викликає у нього занепокоєння та законопроект, який змінює правила здачі в оренду державного майна.
"Знову ж таки – спрощення, зниження контролю, – пояснює Микола Мельник. – Кабмін (автор законопроекту) пояснює це тим, що зараз немає часу на довгу тяганину, потрібно якнайшвидше здавати все, що можна здати – всім, хто готовий орендувати. У результаті ми ризикуємо отримати ситуацію, коли уряд просто передасть держмайно виключно людям, близьким до Офісу президента".
Неприємним моментом експерт вважає те, що не було ухвалено змін до держбюджету.
"Тим часом в армії простежуються затримки із зарплатою, грошей на казначейському рахунку немає. Необхідно негайно збільшувати відповідні видаткові статті бюджету", – упевнений Микола Мельник.
Він також зазначає, що владі поки що не вдається проштовхнути ідею збільшення акцизу для пального (так зване "100 євро за 1000 літрів"). Однак думає, що незабаром їй це вдасться.
"На жаль, фінансовою політикою країни зараз керує Гетьманцев (голова Комітету Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетьманцев, відомий своїми ініціативами, спрямованими на максимальне зарегулювання та оподаткування представників бізнес-сфери – прим. ред.), а він завжди виступає за збільшення податкового навантаження на бізнес. У той час, як зараз потрібно навпаки лібералізувати економіку та зменшувати тиск, щоб бізнес вижив", – вважає експерт.
Читайте також на порталі "Коментарі" — Рада закликає виключити Росію із FATF: чим це загрожує країні-агресорові.
Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.