Рубрики
МЕНЮ
Таисия Ерохина
Протягом двох тижнів члени РНБО повинні внести свої поправки в "Стратегію деокупації і реінтеграції Автономної Республіки Крим та міста Севастополя", щоб прийняти її. Також через два тижні на засіданні РНБО буде заслухано звіт Генпрокуратури, СБУ і МЗС в стані справ, пов'язаних зі зрадниками України. "Коментарі" запитали експертів, про що говорять прийняті рішення і як вони можуть бути реалізовані.
Колаж: Д. Романюк/Comments.ua
Директор Центру міжнародної безпеки Валерій Кравченко згоден з тим, що за останні 7 років було зроблено мало відносно того, щоб зрадники були покарані.
"Не було визначено відповідальності для цих людей. Питання перезріло. Тож ми, фактично, закриваємо борги в цьому сенсі після подій 2014 року", — говорить він.
Коментуючи можливі правки до Стратегії деокупації і реінтеграції АРК і Севастополя, експерт висловив сумніви, що в неї внесуть якийсь план військових дій. Адже це, по суті, означатиме план повномасштабної війни з Росією. До чого ми явно не готові.
"Скоріше, мова піде про певні моменти, які можуть бути імплементовані на дипломатичному рівні в план нашої домашньої роботи із запуску Кримської платформи, — припускає Валерій Кравченко. — Це новий рівень, який хочемо створити для тиску на РФ. І нам в допомогу — позиції Туреччини, США, що готові примкнути до Кримської платформі. Але ми не можемо виходити на цей майданчик, не маючи свого плану. Раніше локомотивом ідей з деокупації півострова виступив Меджліс кримських татар. Але час і державі брати на себе лідерські функції в цьому напрямку. Подібна робота, впевнений, повинна бути посилена і щодо деокупації і реінтегрціі Донбасу".
Експерт з питань тимчасово окупованих територій, глава правління БО "Інститут чорноморських стратегічних досліджень" Юрій Смілянський впевнений: "Якщо провести завмер суспільних настроїв щодо питання відновлення територіальної цілісності України, переважна більшість громадян нашої країни висловилися би за це. Адже відновлення територіальної цілісності України в суспільній свідомості означає закінчення війни".
Експерт нагадує, що в словниках термін "надія" визначається як "позитивно забарвлена емоція, що виникає при напруженому очікуванні виконання бажаного і яка передбачає можливість його здійснення".
А анонси на наступне засідання РНБО, на думку Юрія Смілянського, поки більше нагадують чергову спробу влади поексплуатувати ці самі позитивні емоції, тобто надію.
"Поексплуатувати і монетизувати в рейтинги, зміцнення владних позицій, зростання громадської підтримки. Те, що чинна влада втратила за дуже короткий проміжок часу в результаті реалізації обраної моделі своєї політики, — пояснює він. — Проблема, на мій погляд, полягає в тому, що в черговий раз експлуатувати суспільну надію чинна влада намагається через реалізацію "принципу віри". Вірте (повірте) нам, що у нас є якийсь документ, який РНБО має протягом двох тижнів уточнити і затвердити. Правда, цей документ секретний. Його розробляла секретна група і ви (суспільство, платники податків, громадяни) повинні просто повірити нам, що це хороший документ".
А довіри, підкреслює експерт, — немає. Занадто часто чинна влада експлуатувала "принцип суспільної віри" і кожен раз суспільство опинялося обдуреним. Досить проаналізувати підсумок виконання передвиборчих обіцянок.
При цьому Юрій Смілянський згоден з тим, що частина можливої Стратегії, яка буде стосуватися реальних дій збройних сил України з деокупації українських територій (тобто — та частина, яка розробляється Генеральним штабом), дійсно повинна бути секретною.
"Всі інші елементи можливої Стратегії, які стосуються позиції держави в прагненні відновити свою територіальну цілісність, сформульованих завдань із реінтеграції територій секретними бути не можуть. Адже публічність завдань реінтеграції так само є інструментом реінтеграції", — зазначає експерт.
На його думку, якщо влада цього не розуміє — ніяких серйозних документів вона сформулювати не може. Якщо ж розуміє, але продовжує наполягати на секретності — значить при владі просто немає нічого, що допустимо запропонувати суспільству. І тоді залишається тільки один варіант — спроба монетизувати позитивні емоції з метою зміцнення влади.
"Є ще один варіант розвитку подій, — зазначає експерт. — Я є одним із співавторів документа з назвою, "Стратегія повернення Криму", який був презентований і запропонований владі ще в грудні 2014 року. З цього часу документ знаходиться у вільному доступі на сайті ОФ "Майдан закордонних справ". Можу припустити, що цей документ був взятий як основа і "творчо" перероблений в якийсь інший. Крім того, в червні 2016 року Верховна Рада прийняла на парламентських слуханнях документ з назвою "Рекомендації парламентських слухань" Стратегія реінтеграції в Україну тимчасово окупованих територій Автономної республіки Крим та міста Севастополя: проблемні питання, шляхи, методи і способи". У цьому документі, по суті, була сформульована основа (першочергові кроки) внутрішньої політики України в питанні реінтеграції території Кримського півострова. Треба тільки виконувати".
Експерт нагадує, що Верховна Рада — це вищий законодавчий орган держави Україна. І РНБО повноваження ВР підмінити не може.
"Знову ж таки, Рекомендації — документ публічний. І якщо влада взяла його в якості ще однієї основи формування якогось невідомого документа, при чому тут таємність? До речі, в ході парламентських слухань і це питання знайшло своє відображення в Рекомендаціях. Зазначалося, що органам влади бракує законодавчих інструментів для організації правильного реагування на події, що відбулися і відбуваються в окупованому Криму. Були проголосовані законопроекти, які повинні були бути розроблені та прийняті парламентом. У тому числі — ті, що чітко сформували би позицію за оцінкою дій окремих осіб під час подій, пов'язаних з окупацією півострова і допомогою окупантам в колонізації Криму. Жоден із законопроектів не був розроблений і прийнятий, — підкреслює Юрій Смілянський. — А сьогодні влада робить заяви про існування якогось секретного документа... Надія — емоція позитивна..."
Раніше експерти розповіли, до чого ведуть акції під Офісом президента.
Новини