Рубрики
МЕНЮ
Вечканова Елена
Міністерство з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України розробило проект закону "Про державну політику перехідного періоду" — щодо окупованих територій. Мова, зокрема, йде про закріплення за Росією статусу "держава-агресор", про амністію, управління територіями і так далі... Видання "Коментарі" разом з експертами оцінювало плюси та мінуси висловлених пропозицій.
Україна готує законопроекти для полегшення деокупації Донбасу. Колаж: "Коментарі" / Дмитро Романюк
Аналітик Фонду "Демократичні ініціативи імені Ілька Кучеріва" Марія Золкіна вважає презентацію законопроект про перехідний період дуже вагомою подією.
"У документі детально прописано, яким саме чином Україна збирається повертати контроль над тимчасово окупованими територіями. Як і за яких умов певні території крок за кроком будуть визнаватися деокупованими. І яким чином українські органи влади будуть відновлювати свою роботу там. Як працюватимуть суди, адміністративні установи тощо", — пояснює Марія Золкіна.
На її думку, таким чином у внутрішній політиці України щодо Донбасу починається новий період.
"Такий ясності щодо планів України із реінтеграції раніше не було, — підкреслює аналітик. — Законопроект відповідає на питання амністії, люстрації тих, хто будує т.зв. "ДНР" і "ЛНР", пояснює, як працюватимуть суди та розглядатимуться злочини, які здійснювалися на тимчасово окупованій території. Цим законопроектом ми вибиваємо грунт з-під ніг РФ щодо переговорів. Тому що чітко говоримо, що вибори на окупованих територіях неможливі раніше, ніж через два роки після визнання певного населеного пункту деокупованим. А протягом цього періоду там керувати будуть не самопроголошені адміністрації (як того хоче Росія — і що вона просуває в ТКГ), а між військово-громадські адміністрації, затверджені українською владою".
Марія Золкіна звертає увагу і на те, що ніякої загальної амністії не передбачається.
"Буде кримінальне переслідування тих, хто скоїв тяжкі, особливо тяжкі злочини. Окремо відводиться питанню люстрації для тих, хто брав участь в роботі певних органів псевдовлади, але при цьому не був задіяний в серйозних злочинах, — каже аналітик. — Не дивлячись на те, що в переговорах якісно нового етапу немає, зате в позиції України щодо Донбасу (і це відіб'ється на переговорах української сторони з російською) починається новий етап. Ми робимо акцент на перегляді Мінських угод. Невдала спроба домовитися з РФ привела до того, що українська влада розставляє всі крапки над "і". Ми не йдемо на поступки з політичних компромісів, навпаки, додаємо прозорості в те, яким бачимо вирішення цього питання — встановлення української юрисдикції на нині окупованих територіях".
До законопроекту про політику перехідного періоду можна висловити цілий ряд претензій. Але є у нього і одна значна перевага, що підкреслює історик, політолог, правозахисник, дослідник радикалізму В'ячеслав Лихачов.
"Почну з негативу. При швидкому читанні текст справляє враження дуже пухкого і неоднорідного, — зазначає він. — Схоже, що його автори штучно намагалися об'єднати в одному всеосяжному проекті цілий ряд абсолютно різних питань, при цьому не однаково добре орієнтуючись в них. Враження посилюється через явні запозичення, які автори проекту спробували застосувати до окупованих районів Донецької і Луганської області як з уже існуючого українського законодавства стосовно окупованого Криму, так і з закордонного досвіду постконфліктного примирення і перехідного правосуддя".
Однак, акцентує В'ячеслав Лихачов, реалії окупованих районів Донбасу відрізняються від кримських. Ще менш схожа російсько-українська війна на громадянські конфлікти в Латинській Америці, що послужили для авторів проекту зразком.
"Але є, як я вже згадав, і позитив, — продовжує експерт. — Судячи з того, що мені доводилося чути, закон навряд чи буде прийнятий Радою в найближчому майбутньому. Швидше за все, ще на рівні профільного комітету його погребуть під валом правок. Занадто очевидні, навіть якщо не вдаватися в змістовні подробиці, неузгодження всередині проекту навіть на рівні термінів і понять. Якщо ж трохи абстрагуватися від конкретного тексту, я висловлю сумнів у тому, що взагалі виправдана спроба прийняти всеосяжний закон, що описує всю повноту державної політики — як по відношенню до окупованих районах Донецької та Луганської областей зараз, так і по відношенню до цих територій після деокупації. Мені видається більш реалістичною послідовна регламентація різних сфер вузькими "профільними" законами, які, до того ж простіше буде підготувати на належному професійному рівні".
Раніше "Коментарі" повідомляли про те, як законопроект про перехідний період оцінив нардеп Муса Магомедов.
Новини