Головна Новини Політика зовнішня політика Дедлайн для нових послів від Зеленського: які завдання треба вирішити українським дипломатам
commentss НОВИНИ Всі новини

Дедлайн для нових послів від Зеленського: які завдання треба вирішити українським дипломатам

Експерти розповіли, наскільки актуальні настанови від Зеленського новим послам України

18 грудня 2020, 14:34
Поділіться публікацією:

Президент України Володимир Зеленський дав новим послам пів року на те, щоб вони показали результати в економічному напрямку (інакше вони можуть втратити свої посади), а також назвав головний зовнішньополітичний пріоритет (встановлення миру і відновлення територіальної цілісності України). Що в цьому напрямку могли б реально зробити наші дипломати? Чому цього не зроблено досі? Наскільки актуальні такі настанови від Зеленського? "Коментарі" дізналися відповіді в експертів.

Дедлайн для нових послів від Зеленського: які завдання треба вирішити українським дипломатам

Колаж: Д. Романюк/Comments.ua

"Є два основних смислових пласти (рівні)"

На думку доктора політичних наук, професора Валентина Якушика, в історії з моральними (і загальнополітичними) настановами президента Зеленського українським дипломатам вищого рангу є два основних смислових пласти (рівні).

"Перший. Це повністю логічний і давно апробований практикою багатьох країн з "перехідною економікою" і (як правило, поки ще) не дуже високою вагою у світовій економіці й політиці — "економізація" своєї зовнішньої політики, зосередження уваги, перш за все, на прагматичних цілях розвитку господарських зв'язків із навколишнім світом і залучення у свою країну всього дійсно живого, динамічного і перспективного з цього "зовнішнього" світу. А підтримання миру у своїй країні й забезпечення сприятливих мирних внутрішніх умов існування соціуму — це елементарна концептуальна вимога для визнання будь-якої сучасної держави як реальної, а не чисто віртуальної або "обманної" псевдодержави з ретроградними базовими характеристиками, що приховують за личиною нібито державних структур зовсім інші сутності (хоча й однопорядкові з державою в загальному переліку можливих форм організації влади в суспільстві)", — пояснює експерт.

Валентин Якушик впевнений, що велику історичну помилку і навіть злочин перед своїм народом (а часто і світом в цілому) роблять ті, хто всупереч логіці мирного співіснування в національному плюралістичному суспільстві й в зовнішньому середовищі соціуму починають розпалювати внутрішні антагонізми і надають територію своєї країни і культурно-політичний простір свідомості свого народу для безжальних і руйнівних ідеологічних і геополітичних битв.

"А другий пласт (рівень) зачепленої проблеми — це наявність (або відсутність) реальних соціоцентричних намірів і цільових установок, а не просто опис деяких обрисів "шляху", іноді гранично ідеологізованого, іноді просто наповненого банальностями. Якщо наміри і цілі, добре продумані програми і проєкти підміняються словоблуддям, порожнім базіканням, то ясно чого варті подібні "стратегії" і настанови про те, як їх здійснювати. Адже з найдавніших часів відомо: "Хто не знає, в яку гавань пливти, для того немає попутного вітру". Так говорив два тисячоліття тому римський державний діяч, філософ-стоїк Сенека Луцій Анней. І ці слова в усі віки підтверджувало життя", — резюмує Валентин Якушик.

"Глава держави, відповідальний за Конституцією за зовнішню політику, сам повинен показувати приклад оперативності дій"

Після подібних заяв Зеленського складається враження, що півтора року президент України нічого не помічав або просто був у іншій країні. І зовсім не президентом. Так вважає політолог, професор кафедри міжнародних відносин НАУ Максим Ялі.

"Я не буду нагадувати, скільки часу в нас вже під час перебування Зеленського президентом кандидати на посади послів на важливих для України напрямах очікували свого призначення. Як і наші міжнародні партнери... На жаль, така практика затягування з призначенням послів мала місце при всіх президентах України, — зазначає Максим Ялі. — Інше питання, що обставини змінилися в гіршу сторону. І глава держави, відповідальний за Конституцією за зовнішню політику, сам повинен показувати приклад оперативності дій (не на шкоду ефективності, звичайно)".

Експерт підкреслює, що нереально показати прорив у тих країнах, де посли тільки приступили до обов'язків. Наприклад, в Японії.

"На налагодження відповідних контактів, зв'язків, підготовки пропозицій і тим більше контрактів потрібно набагато більше часу, якщо немає відповідної основи. І ця основа залежить зовсім не від послів, а в першу чергу від уряду і Верховної Ради: створити необхідні привабливі умови для іноземних інвестицій, знизити податки, побороти корупцію, реформувати судову систему. Звучить вже банально на 30-му році Незалежності України, проте саме це є першочерговою умовою приходу інвесторів, на думку їх самих, а також послів держав ЄС, G-7 і далі за списком, — підкреслює політолог. — Просто клацнути пальцем, тупнути ніжкою, дати вказівку послам і визначити спочатку нереальний дедлайн — це тільки у відомому всім серіалі можливо, але не в реальному житті".

Що стосується встановлення миру і територіальної цілісності, то Максим Ялі нагадує, що вчора на своїй щорічній пресконференції президент РФ Путін прямим текстом заявив, від кого це залежить — від самого Зеленського і його рішучості виконувати Мінські угоди за Кремлівським сценарієм.

"І посли тут ні при чому, — упевнений експерт. — Інших варіантів на цей момент, з точки зору глави Кремля просто немає. І в найближчій перспективі не передбачається. За словами Путіна... Чи влаштовує Україну такий варіант? Звичайно ж ні. Тому очікувати якогось прориву на тлі мантр української влади про успіхи в режимі припинення вогню й обміну утримуваними особами — не варто. Всіх, хто був потрібен Кремлю для приховування власних військових злочинів, вони вже обміняли. Саме тому переговори про новий обмін уже давно зайшли в глухий кут у ТКГ. Всупереч домовленості річної давності в Парижі обміняти "всіх на всіх"".

Максим Ялі підкреслює, що Кремль очікує внесення поправок до Конституції про т.зв. "особливий статус" ОРДЛО — з усіма негативними наслідками для України в перспективі.

"Інакше вже навесні "перемир'ю може прийти кінець — і Кремль активізує свої зусилля щодо внутрішньої дестабілізації України з метою проведення дострокових виборів до ВР. Мета — зміна влади і прихід до неї тих сил, які готові виконати всі їхні "хотілки" беззаперечно, — вважає експерт. — Всі прекрасно розуміють, про кого йдеться. Сподіваюся, Зеленський це теж зрозуміє і перестане жити в ілюзіях і нав'язувати їх українському суспільству — до того, як стане занадто пізно".

Раніше експерти спрогнозували, якими можуть бути відносини США та України при Байдені.



Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.

Новини