Як зміняться політичні уподобання українців протягом літа: прогноз експертів
Літній політичний сезон 2021 року злегка відрізняється від попередніх, кажуть фахівці
З приходом літа в українському політикумі найчастіше настає відносне затишшя. "Коментарі" попросили експертів оцінити, з якими позиціями вітчизняні політсили заходять у цей "сонний" період, і спрогнозувати, хто зможе додати, а хто зменшити кількість симпатиків у власному електораті до осені — і чому.
"Батьківщина" може вийти на друге місце за симпатіями українців
Керівник Центру аналізу та стратегій (ЦАС) Ігор Чаленко прогнозує, що літній сезон 2021 року стане нетипово активним для українського політичного життя. І хоч не переважить події дворічної давності, пов'язані з проведенням дострокових парламентських виборів, однак низка факторів стимулюватиме українські партії до роботи. Це — можливість "струснути" свої партійні осередки на місцях після пом'якшення карантинних обмежень.
Виходячи з акумулювання результатів останніх соціологічних досліджень, зберігається домінування "великої четвірки", підкреслює експерт. Мова про партію влади "Слуга народу" (СН), за якою слідують "Європейська Солідарність" (ЄС) Порошенка, "Опозиційна платформа — За життя" (ОПЗЖ) Бойко-Медведчука, а також "Батьківщина" Тимошенко.
Також подібні тенденції показують існування стійкої ніші для нової політичної сили з виборцем, який здебільшого підтримує Зеленського, проте повністю розчарувався в СН зразка 2019 року.
Що стосується трьох інших сил, то, на думку керівника ЦАС, сьогодні ідеальні умови для зростання у партії "Батьківщина". Цьому сприяє як земельне питання з перетягуванням на себе теми референдуму, так і активне позиціонування в питаннях соціалки і боротьби з бідністю. Ігор Чаленко не виключає, що після літнього сезону партія Тимошенко може вийти на друге місце за рейтингами, додавши 3-5%.
А ось "Європейська солідарність" сьогодні опинилася під основним ударом влади, які зберігають диспозицію другого туру президентських виборів-2019.
Ігор Чаленко вважає, що найбільш вразливою сьогодні залишається ОПЗЖ, спадний тренд електоральної підтримки якої посилюється.
Без цього, на його думку, відтік електорату продовжиться до молодих політичних сил. А їх на цьому фланзі сьогодні більш ніж достатньо: починаючи від "Партії Шарія" і Мураєвської "Наші", закінчуючи нещодавно презентованою силою Колеснікова "Україна — наш дім" і навіть "Перемоги Пальчевського".
Зате, зазначає він, створюється вікно для створення нової ліберальної проєвропейської партії, яка могла б розраховувати як на електорат "Голосу", так і частково на виборця "Євросолідарності".
Що стосується рейтингу інших політичних сил, яким соціологи дають близько 5%, а це "Українська стратегія" Гройсмана, "Сила і Честь" Смешка і "Радикальна партія" Ляшка, то їх подальше просування буде, на думку керівника ЦАС, прямо пов'язане з появою на телеекранах.
"Оппоблок не можна списувати з рахунків"
Соціолог Ірина Щиголь вважає, що нинішній річний (тихий) сезон для провідних партій трохи відрізняється від попередніх. На її думку, партії зрозуміли, що на одній політиці електорат не втримаєш і необхідно підживлювати його іншими акціями.
На її думку, для "Європейської солідарності" (ЄС) літній сезон стане продовженням минулорічної кампанії (яка триває і зараз) щодо забезпечення продуктами і засобами індивідуального захисту населення, медустанов, а також необхідним обладнанням — воїнів на передовій.
Експертка акцентує, що ОПЗЖ продовжує стрімко втрачати свій електорат завдяки закриттю каналів, а також санкцій проти їх керівників та лідерів партій. Цим, за словами експерта, починає вдало користуватися Оппоблок, вибудовуючи свою рекламу на протиставленні ЄС — ОПЗЖ. Наприклад, реклама телеканалу "НАШ" (Мураєв): "Наш канал не належить Медведчуку, Наш канал не належить Порошенку — вмикай НАШ!". Тому, зазначає соціолог, Оппоблок рано списувати з політичної арени.
Що стосується "Голосу", то партія продовжить розпадатися і втрачати електорат, впевнена Ірина Щиголь.
"Батьківщина" ж, за словами Ірини Щиголь, традиційно тримає курс на соціально-економічний популізм: земля, тарифи, пенсії, субсидії і так далі.
Нагадаємо, раніше "Коментарі" повідомляли, скільки грошей доведеться витратити, щоб придбати бренд партії в Україні та затриматися в політиці. Дізнатися ціни вдасться в нашому матеріалі.
Також на порталі ви можете прочитати про те, як експерти оцінюють шанси політсили "Голос" зберегти свою цілісність.