Рубрики
МЕНЮ
Ольга Чародий
У понеділок, 13 вересня, Рада суддів заблокував запуск етичного ради в Україні, а тим самим — і основну частину судової реформи. Через це президент України Володимир Зеленський скликає у себе голови Ради суддів, Верховного Суду, парламенту, а також послів країн "Великої сімки". Експерти проаналізували ситуацію для порталу "Коментарі".
Суд (фото з відкритих джерел)
Ростислав Кравець, адвокат, голова профспілки Українська незалежна фундація юристів, глава АТ "Кравець і партнери" вважає, що ми пожинаємо об'єктивні і закономірні надалі абсолютно бездумних дій президент, послів, різних міжнародних інституцій, які підписалися під списками т.зв. "Міжнародних експертів".
"Ми бачимо там лише прізвища та регалії, які нічим не підтверджені. Чи повинні ми в це вірити? Не впевнений, враховуючи досвід відбору суддів в ВАКС (Вищий антикорупційний суд України) в минулий раз. Коли те, що було в резюме осіб, які проходили відбір, не зовсім, на мій погляд, відповідало реаліям ", — зазначає Ростислав Кравець. Він повідомив, що вже направив запит з Вищої ради правосуддя з проханням надати ряд відомостей про кандидатів.
"А саме — біографії зазначених осіб. Нам нічого толком про них невідомо, крім коротких відомостей. Друге — інформацію про наявність (відсутність) у цих осіб притягнення до кримінальної, цивільної, адміністративної та дисциплінарної відповідальності. Може, він п'яний за кермом періодично їздить, наркотиків балувався? Хіба мало, що він був колись прокурором. Він же вже звільнений. Скільки ми знаємо тих же американських прокурорів, які опинилися корупціонерами. Також важливо, щоб кандидати надали декларації за останні 10 років. Щоб ми самі могли оцінити їх доброчесності, — вважає експерт. — Наприклад, у прокурора дохід по декларації 100 тисяч доларів на рік, а нерухомості у нього — на 50 мільйонів. Ну, ми ж розуміємо, що це корупційний прокурор. Чому ми повинні на слово вірити якимось іноземним послам, коли вони намагаються нав'язати нам своїх людей, щоб ті відбирали нам суддів? І найважливіше — хотілося б бачити декларацію родинних зв'язків. Може, у них родичі в іноземних спецслужбах — в ЦРУ, ФБР, ФСБ? "
Також Ростислав Кравець вважає за необхідне, щоб від кожного кандидата було письмову заяву про відсутність конфлікту інтересів в частині участі в цій комісії. Плюс — що вони не є співробітниками, не працюють в інтересах іноземних урядів, іноземних спецслужб.
"Не дивно, що за них ніхто не проголосував, бо про них нічого не відомо. А навіть ті мізерні дані, які відомі, викликають масу питань. Зрозуміло, що у членів ради суддів, які беруть на себе відповідальність з відбору цих кандидатів, виникає логічне запитання — що це за люди, хто вони такі? Чому нам не дають дізнатися про них більше? Особи з незрозумілим освітою, які не знають української мови, українських законів. Що вони будуть відбирати? Фактично нам нав'язують незрозуміло кого, — зазначає експрет. — Абсолютно об'єктивно, що таким чином відбір не може проходити. Вони просто будуть призначати того, кого їм скажуть призначати ".
Ростислав Кравець заявляє, що подібні дії з боку президента, ВР кажуть про державну зраду.
"Українці не можуть делегувати свої повноваження з відбору своїх же суддів якимось іноземцям. На якій підставі? Це прямо суперечить Конституції", — резюмує експерт.
На думку політолога Максима Джигуна, провал голосування за кандидатів в етичний рада суддів свідчить, що суддівське лобі в Україні функціонувало раніше, функціонує зараз і не збирається зупинятися.
Він вважає, що конфлікт в процесі відбору членів етичного ради було закладено спочатку. Адже з 6 кандидатів 3 повинні були бути від міжнародних організацій — з вирішальним впливом на процес добору суддів в подальших.
"Фактично це ставило під сумнів функціонування старої корумпованої системи, її виживання. Тому вже на цьому етапі лобісти і суддівська мафія почали робити все, щоб не дозволити трапиться змін. Президент Зеленський як автор законопроекту надав право саме Раді суддів голосувати за кандидатів в етичний рада. І можна було передбачити, що буде такий саботаж. Що система буде відбиватися. В цьому була певна помилка. Але якщо подивитися на ситуацію детальніше, кому можна було б дати з нинішньої судової системи можливість формувати етичний рада? Адже наша судова система наскрізь просякнута корупційними інтересами, всілякими махінаціями ", — підкреслює політолог.
В результаті ми опинилися в глухому куті, резюмує він. Загроза існування будь-якої групи впливу всередині судової гілки влади обов'язково буде обертатися протидією з її боку.
"Очевидно, що переломити ситуацію буде складно, — прогнозує Максим Джигун. — Але і надати можливість перезапуску того ж самого Вищої ради правосуддя, інших судових інституцій виключно закордонним експертам не можна. Це б отримало величезну частку критики з боку опозиційних сил, особливо проросійських. Пішли ми розмови, що на Україну нібито чиниться потужний вплив з боку інших держав, що це не демократично, що це втрата суверенітету. Як прискорити процес реформування? Навряд чи зараз швидко щось вдасться зробити. Є відповідний законопроект, за який проголосували. І там прописаний порядок відбору — як раз таки через З'їзд суддів. Так що варіантів два. Перший — тиснути з боку президента на З'їзд суддів і вимагати від них знову зібратися і провести відбір кандидатів в етичний рада. Другий — приймати інший законопроект (що дуже важко, довго і нелогічно) і намагатися таким чином змінити систему, надавши право з відбору кандидатів якийсь інший інституції (що, швидше за все, призведе до подібного результату)".
Нагадаємо, громодяни України зовсім не вірять в судову систему нашої країни. Саме це доводять результати великого соціологічного дослідження "Оцінка діяльності судової системи", проведеного компанією Active Group за підтримки Future Research Fundation.
Новини