Рубрики
МЕНЮ
Таисия Ерохина
У вівторок, 18 травня, Верховна Рада звільнила трьох міністрів. При цьому Петрашко був 28-м міністром економіки з початку здобуття Україною незалежності. Степанов — 21-м главою МОЗ (причому 4-м за каденцію Зеленського). До Криклія, якого зняли з посади міністра інфраструктури, на цій посаді побувало близько двох десятків осіб (раніше це було Міністерство транспорту, а також Міністерство транспорту та зв'язку). Про що говорять настільки часті зміни міністрів? Як при такій кадровій чехарді виробити системність, стабільність, спадкоємність курсу? Чи не виглядає все так, ніби певними напрямками у нас "рулять" якісь "сірі кардинали" (хто це може бути?), а міністри, яких змінюють, як рукавички, — просто ширма? "Коментарі" розбиралися в ситуації разом з експертами.
Зміна міністрів. Колаж: Д. Романюк/Comments.ua
Нардеп IV і V скликань, директор Українського центру соціальної аналітики Євгеній Філіндаш вважає, що в сьогоднішній Україні всі кадрові рішення у владі приймаються, виходячи з яких завгодно міркувань, крім професійних здібностей кандидатів у міністри та інших чиновників.
"При призначенні або звільненні тих чи інших міністрів ніколи не формулюється ні чітких завдань і термінів їх досягнення, що стоять перед новим міністром, ні зрозумілих суспільству критеріїв вибору кандидатури міністра, ні виразних причин, за якими міністра звільняють. Реально міністрів звільняють і призначають виходячи виключно з кулуарних закулісних домовленостей різних центрів впливу у владі", — зазначає Євген Філіндаш.
За його словами, таких центрів впливу зараз три:
1) американське посольство і обслуговуючі його грантоїди всіх мастей;
2) олігархічні групи;
3) близьке оточення Зеленського.
"В переважній більшості випадків міністри нинішнього складу (як, утім, і багатьох попередніх) Кабміну не є самостійними фігурами, реально формують політику свого міністерства, — говорить експерт. — Вони виконують ті завдання, які ставлять перед ними їхні куратори з вищеназваних центрів впливу. І завдання ці, що зводяться в основному до перерозподілу фінансових потоків в "потрібному" напрямі, не мають ніякого відношення до національних інтересів України як держави".
Глава Інституту публічної політики та консалтингу (ІНПОЛІТ), політичний консультант Сергій Биков упевнений, що перестановки міністрів — це нормальна практика будь-якої демократичної держави.
"Тільки в авторитарних країнах міністри сидять десятками років на своїх постах і вростають у власні крісла, — пояснює він. — Міністерство — це не регуляція окремої галузі, а політичний курс. Не дарма ж міністр є політичною посадою — він визначає політику держави у підпорядкованій сфері. Спроби зробити з міністерств регуляторні галузі завжди були провальними".
Сергій Биков вважає, що регуляцією повинні займатися профільні галузеві асоціації, як це відбувається в Штатах і Європейському Союзі. А міністерство — визначає курс.
"Але вкрай важливо, що в міністерствах на Заході зберігається спадкоємність. І новий міністр не зупиняє реформи, які запустив попередник, а прискорює їх і запускає нові напрямки. До речі, за спадкоємність відповідає не міністр, а держсекретар міністерства, на якому і зав'язано операційне управління. І важливо, що держсекретарі працюють за контрактом і не залежать від політики, — підкреслює глава ІНПОЛІТ. — Нинішня ж заміна міністрів в Україні говорить лише про те, що попередні не продемонстрували належний темп реформ. Не більше".
На думку керівника Фундації "Вища школа професійної політики" Олега Вострих, зміна міністрів без зміни всього складу Кабміну не має нічого спільного з "роботою над помилками" і бажанням поліпшити економічну ситуацію в країні.
"Все набагато банальніше і прозаїчніше. Політика в Україні — це контроль фінансових потоків і зміцнення своїх позицій внаслідок фінансів для подальшого політичного зростання. Настільки часта зміна міністрів, як у нас, найчастіше є елементом внутрішніх торгів з олігархами, посиленням позицій одних і ослабленням інших. Не дарма, США нас закликають очиститися від олігархату. А в повітрі вже витає законопроект про статус олігархів і можливі санкції проти них. По суті, вони завжди були і є "сірими кардиналами" українського політикуму. Через своїх ставлеників у владі проштовхуючи особисті фінансові інтереси через підвищення цін для населення, зменшення податків для своїх корпорацій, дотації з держбюджету та інші "плюшки" від держави. Говорити в Україні про можливості зростання економіки і розгортання середнього бізнесу, орієнтуючись на досвід європейських країн, в таких умовах не доводиться", — підкреслює Олег Вострих.
Він звертає увагу, що ми знаходимося ще й під зовнішнім тиском. За можливість отримати черговий транш МВФ і підтримку в стримуванні російської агресії на Сході України, нас наполегливо просять змінити правила гри, прибрати олігархів від бюджетного розподілу і ввести загальні для всіх правила гри.
"У таких умовах без проблем зможуть перемогти транснаціональні корпорації і світові гравці, за спиною у яких стоять мільярди та історичний досвід, — попереджає Олег Вострих. — І сьогодні ми бачимо боротьбу між зовнішніми і внутрішніми "ляльководами", що впливають на політичний курс країни і її економіку".
Раніше повідомлялося, чому міністр охорони здоров'я Максим Степанов тримається за посаду.
Новини