Рубрики
МЕНЮ
Станислав Молчанов
Голову комітету Верховної ради з питань транспорту Юрія Кисіля звинувачують у монополізації доступу до кар'єрів "Укрзалізниці". Закупівлі продукції здійснюється нібито тільки через компанії-посередники, пов'язані з ним.
Голова транспортного комітету Верховної Ради Юрій Кисіль, фото з відкритих джерел
Про це повідомлять РБК-Україна, посилаючись на статтю "Дзеркала тижня".
Як зазначає видання, кар'єри з видобутку піску, граніту, щебеню та інших будматеріалів в структурі УЗ відносяться до філії "Центр управління промисловістю". Близько 40-50% всієї сировини йде на потреби УЗ, ще частина надходить в ринок без комерційних націнок — наприклад, для потреб будівництва доріг "Укравтодором".
На сьогодні УЗ має спецдозвіл на розробку 16 родовищ граніту, монцонітів, андезиту, діориту в Полтавській, Житомирській, Вінницькій, Кіровоградській, Черкаській, Закарпатській, Донецькій, Рівненській, Запорізькій, Львівській та Дніпропетровській областях.
Також у компанії є ще шість кар'єрів, дія спецдозволів на які або закінчилося, або не продовжена.
Більшість кар'єрів стабільно показують збитки. Так, за останніми доступними в ЗМІ даними, за 2020 рік кар'єри УЗ показали збиток в 255 млн грні ще 50 млн за перші півроку 2021 року. Приблизно з 2016-2017 років чиновники регулярно говорили про необхідність "позбутися від непрофільних активів", серед яких називали і кар'єри. Від такого розпродажу розраховували отримати в бюджет не менше 5-7 млрд грн, які планувалося реінвестувати в розвиток УЗ.
Кар'єри регулярно стають об'єктом уваги правоохоронних органів. Наприклад, в серпні 2019 року НАБУ повідомило про підозру колишньому директору Трудовського кар'єра в розтраті 1,2 млн гривень при експорті щебеню в Росію.
У лютому 2020 року СБУ виявила незаконний приватний кар'єр, організований чиновниками УЗ на 60 га землі на Житомирщині на території державного кар'єру, що належить підприємству. Збитки від шкоди навколишньому середовищу в СБУ оцінили в 1,3 млрд грн.
У квітні 2021 року Офіс генпрокурора пред'явив підозра екс-голові Центру управління промисловістю в халатності: вона "не встежили" за незаконними вибухами на одному з кар'єрів, що дозволило зловмисникам добути на об'єкті сировини на півмільярда гривень.
У 2019 повідомлялося, що доступ до кар'єрів УЗ через наближені компанії монополізувало оточення народного депутата Юрія Корявченкова. Однак, як мінімум з середини 2020 роки це вже неактуальна інформація.
За даними ДТ, за часів міністра інфраструктури Владислава Криклія, питання щебеневих кар'єрів УЗ курирував Онисим Данелія, його радник і син бізнес-партнера Юрія Кисіля по Кривому Рогу Гіоргія Данелія (балотувався від партії Саакашвілі "Рух Нових сил" в парламент 2019 року).
Всупереч тому, що сім'я Данелія займається торгівлею і ресторанним бізнесом, за фактом вони допомагають Киселю контролювати ринок "надлишків" будматеріалів, які УЗ продає за цілком ринковими цінами.
Поява ексклюзивних посередників на щебеневих і гранітних кар'єрах УЗ сприяє суттєвому підвищенню цін на продукцію, а значить — здорожує будівництво об'єктів, резюмує ДТ.
Новини