Рубрики
МЕНЮ
Сергей Медведев
Верховна Рада вже 18 червня розраховує прийняти за основу президентський законопроект про всеукраїнський референдум. Законопроект повинен регулювати опитування населення за ключовими напрямами, який в свій час обіцяв президент Зеленський. Законодавча ініціатива народних обранців щодо референдуму неоднозначна. Деякі вважають референдум інструментом маніпуляцій, інші зазначають, що він стане свого роду кийком у руках політиків.
Директор Департаменту внутрішньої політики Міжнародного центру перспективних досліджень (МЦПД), доктор політичних наук Ігор Петренко вважає, що шанси на прийняття цього законопроекту досить високі.
"Зеленський, коли був кандидатом у президенти, запевняв, що саме закони про народовладдя, включаючи про референдум, він подасть у парламент одними з перших. Але документ був внесений на розгляд парламенту лише 9 червня цього року, – зазначає Ігор Петренко. – Зеленському часто ставили в докір відсутність цього закону. Особливо, коли приймали закон про ринок землі. Тому до даного документа – пильна увага і Банкової. Нагадаю, що він поданий як невідкладний. І в минулий вівторок проголосували за скорочення процедури розгляду даного законопроекту. Вже завтра його хочуть розглянути в першому читанні. З чим, на мою думку, проблем не буде. Є серйозна підтримка у самої монобільшості, є певні групи підтримки поза "Слуги народу". Є і критика з боку опозиціонерів – "Батьківщини", "Європейської солідарності". Втім, раніше вони критикували відсутність цього закону, тепер – його присутність. Криза опозиційності у наявності".
Критика, за словами Ігоря Петренка, спрямована, зокрема, за процедурою електронного збору підписів, електронного голосування.
"Але не думаю, що саме там будуть щось міняти, – ділиться думками доктор політичних наук. – Адже від оперативного народовладдя і буде залежати можливість проводити референдум. Ніхто не буде ходити і переписувати людей. Якщо ми хочемо дійсно використовувати такий інструмент як референдум, потрібно використовувати певні технічні засоби... Безумовно, буде проблема довіри. Точніше недовіри. Українці звикли, що є папірці, ручка, урни... Що щось кудись потрібно покласти. А якщо це електронні, технічні засоби, то існує можливість щось підтасувати, щось зробити не так. І це буде впливати на легітимність. Але через це треба пройти. А вже підвищення довіри – це завдання влади. До того ж постійне".
Політолог, директор Агентства моделювання ситуацій Віталій Бала також вважає, що законопроект про референдум завтра пройде перше читання.
"Тут збігаються інтереси ряду фракцій, зокрема опозиційних, які хочуть провести референдум щодо ринку землі, – пояснює експерт. – Особисто я не є прихильником прийняття нині закону про референдум. Вважаю це недоречним. Подібні дії схожі на спроби легалізувати через референдум той же особливий статус Донбасу. Референдумами користуються в основному диктатори і популісти. Вони таким чином знімають з себе відповідальність – і хочуть легітимізувати ті непопулярні питання, які нерідко несуть небезпеку для нацбезпеки"... Народовладдя, говорите? Але в Україні немає достатньо розвиненою структуризації суспільства. До того ж, у нас йде війна... А благими намірами, як відомо, вистелена дорога в пекло".
Віталій Бала наголошує, що якби політикою у нас займалися профі, можна було б щось моделювати щодо змін у даному законі. Але з професіоналізмом у нинішньої влади – не склалося.
"Все відбувається, як мені здається, за сценарієм, написаним в іншій країні, – продовжує директор Агентства моделювання ситуацій. – Або за принципом, хто перший добіг до Зеленського або хто останній вийшов з його кабінету, що там нашептав... Навіщо зараз, коли весь світ бореться з коронавірусом, проводити закон про референдум? Щоб протягнути з його допомогою щось, потрібне владі? Якщо не можуть провести через Раду, якщо немає свого більшості – потрібно розпускати парламент".
Експерт нагадує, що законопроектом передбачаються винесення не референдум рішень питання загальнодержавного значення, зміни території України, втрати сили закону або окремих його положень.
"Ось що мається на увазі під "зміною території"? Той самий особливий статус? Але якщо його дадуть Донбасу – це крок до федералізації. А далі піде питання Криму. Типу: "Щоб перестали стріляти і вбивати наших людей, чи згодні Ви, щоб Крим залишився у РФ?" Все це, м'яко кажучи, не дуже добре пахне. Особливо в світлі того, що результати референдуму у нас хочуть зробити обов'язковими для виконання".
"Думаю, що цей законопроект з високою часткою ймовірності буде прийнятий. Не дивлячись на критику з боку опозиції", – говорить політолог Андрій Золотарьов.
За його словами, даний законопроект – найкраще в професійному сенсі, що було зроблено новою владою.
"Документ рецензували міжнародні організації, був позитивний висновок. Законопроект направили в Швейцарії, яка має великий подібний досвід, у Венеціанську комісію, яка займається аналізом правових документів, – підкреслює Андрій Золотарьов. – По суті, бачимо виконання однієї з головних передвиборних обіцянок Зеленського. Планувалося, що ще восени-2019 буде представлений пакет законів про народовладдя. Але цього не сталося. Тепер ось дійшли руки".
Експерт також чекає від влади обіцяних у ракурсі народовладдя законів про відкликання депутатів, про електронні петиції та про місцеві референдуми.
Новини