Рубрики
МЕНЮ
Таисия Ерохина
Рада планує розширити конституційні повноваження президента, дозволивши йому призначати на посади та звільняти з них директора Національного антикорупційного бюро України (НАБУ) і директора Державного бюро розслідувань (ДБР). "Коментарі" розібралися з експертами, які перспективи такого розгляду, про що говорить це бажання Зеленського і як на це можуть відреагувати західні партнери.
Президент України Володимир Зеленський. Фото з відкритих джерел
Експерт Українського інституту політики (УІП) Владислав Дзівідзінський вважає, що інформація про можливість появи такого законопроєкту оголює всю суть української влади. Причому в далеко не кращий для неї момент.
"З огляду на питання із закриттям телеканалів (що буде подаватися політичними опонентами, які зараз зміцнюються, не тільки як загроза свободі слова, а й як прояв авторитаризму), намір дати президенту можливість самостійно призначати-знімати глав НАБУ і ДБР тільки посилить критику на його адресу", — впевнений Владислав Дзівідзінський.
За його словами, такі проєкти виглядають не як парламентська, а як пропрезидентська ініціатива.
"З огляду на, що нинішня влада у вигляді партії "Слуга народу" і президента дозволяє часто політичним рішенням превалювати над правовими (над законами, Конституцією), внести цей проєкт в Раду можуть. А ось прийняття його малоймовірно. У парламенті, незважаючи на його оновлення, є досвідчені політики, які не дадуть президенту отримати ще більше повноважень. Розуміючи, до чого це може привести. А нинішній стан монобільшості (де вже далеко не 254 голів, а близько 180) не дозволить підтримати законопроєкт своїми силами. І, нарешті, можна однозначно стверджувати, що ті ж США, які ініціювали створення НАБУ і ДБР, що виділяли на це кошти, не допустять ручного управління ними з боку президента", — підкреслює експерт УІП.
Політтехнолог Олег Постернак вважає, що формально необхідно, щоб юридично глав ДБР, НАБУ хтось призначав.
"Оптимальний було б це передбачити як функцію президента після проведення конкурсу. Однак рішення Конституційного суду України (КСУ) щодо неконституційності призначення президентом голови НАБУ робить це питання вкрай суперечливим", — підкреслює політтехолог.
На думку Олег Постернака, паралельно необхідно вносити зміни до Конституції, щоб виключити повторення рішень КСУ.
Відзначимо, що зараз директор ДБР призначається президентом, але за поданням прем'єра, якому кандидата пропонує спеціальна комісію з проведення конкурсу на зайняття цієї посади.
Директора НАБУ теж призначає і звільняє з посади президент. Але за поданням конкурсної комісії за результатами відкритого конкурсного відбору. До складу комісії входять по три людини від президента, Кабміну і парламенту. Верховна Рада за пропозицією не менш як третини народних депутатів, теж може прийняти рішення про звільнення директора НАБУ.
Нагадаємо, політексперт пояснив, як наростає боротьба між інтересами Зеленського і олігархату.
Новини