Вибори по-новому: з якими труднощами зіткнуться українці через прийнятий Виборчий кодекс

Експерти назвали плюси і мінуси нового Виборчого кодексу України

Верховна Рада 16 липня удосконалила виборче законодавство. Експерти для "Коментарів" оцінили це "удосконалення", позначивши плюси і мінуси. А також вказали на ризики під час виборів, якщо вони відбудуться за таким законодавством.

"Тепер місця в партійних списках прохідних партій значно здорожують"

Головною характеристикою прийнятих змін до Виборчого кодексу є його партизація, вважає експерт Українського інституту політики (УІП) Єва Антоненко.

"Опущено бар'єр до пропорційної системи громад з десятьма тисячами виборців, партії отримали гарантовані два місця у комісіях, а також в них отримали право присутності парламентські групи, у яких укладений договір з однією з партій, – перераховує експерт. – Це призведе до зміцнення партій на місцях та до необхідності місцевим раніше мажоритарним кандидатам висуватись від будь-яких політсил".

Єва Антоненко зазначає, що вибори в більшість рад проводитимуться за пропорційною системою з відкритими списками. При цьому в бюлетені можна буде обирати не лише партію, але й конкретного кандидата від партії, що не тільки нівелює скасування мажоритарної системи, але і підсилює її.

"Тепер місця в партійних списках прохідних партій значно здорожують, адже кандидату в місцеві депутати доведеться не тільки працювати у своєму регіоні на електорат, але й домовлятися про присутність в партійному списку, – пояснює експерт УІП. – З цієї причини розкручені політичні бренди стануть дуже прибутковими, а місця в списках – вкрай конкурентними та не прив'язаними до ідеологічної складової, оскільки партії стануть єдиним інструментом попадання в більшість місцевих рад".

"Законодавець запропонував досить складну систему голосування"

Заступник директора Українського інституту майбутнього (УІБ) Євген Мироненко впевнений: "Враховуючи надзвичайно запізніле прийняття рішення щодо правил виборчого процесу, можемо прогнозувати катастрофічну кризу формування кваліфікованого складу виборчих комісій всіх рівнів".

Експерт звертає увагу, що саме територіальні виборчі комісії будуть встановлювати результати виборів на місцях. І сформовані вони будуть з парламентських фракцій і груп.

"Ці вибори відбудуться виключно за новою системою, а сам процес підрахунку голосів сформує проблеми на виборчих ділянках, – каже Євген Мироненко. – І якщо у великих містах при наявності великих ресурсів і конкуренції партій, при наявності відповідних людських ресурсів можна спробувати більш менш підготувати потенційних членів комісій, то в невеликих громадах така історія буде проблематичною".

Проблема, за словами заступника директора УІБ, полягає не тільки у формуванні виборчих комісій та вмінні правильного підрахунку голосів, але і в розумінні виборцями правильності здійснення свого вибору.

"Законодавець запропонував досить складну систему голосування – з наявністю в бюлетені, як назви партії, так і своїх представників на певному окрузі без розшифровки їх ідентичності, – пояснює Євген Мироненко. – До того ж партія, яку не влаштує проходження певного кандидата, користуючись правом імперативного мандата, може просто викинути зі списку людину, яка не планувалася для проходження".

"Плюс – зменшення застави для участі у місцевих виборах в дев'ять разів"

Експерт з конституційного права Богдан Бондаренко звертає увагу, що зараз обговорювати зміни Вибіркового кодексу складно, тому що досі неясно, які поправки остаточно затвердили, які – ні. Але дещо вже відомо.

"Основна проблема в тому, що 10-тисячники тепер потрапляють під партизацію, – вважає експерт. – По-перше, не думаю, що територіальні виборчі комісії готові до цього. По-друге, це спотворює структуру місцевого самоврядування на цьому рівні. Втім, є і плюс. Як не крути, це буде сприяти партійному будівництву".

Не до кінця зрозуміло, зазначає Богдан Бондаренко, яким чином встановлено квоти для руху кандидатів за партійним списком.

"А саме – скільки необхідно отримати голосів, відсотків, щоб кандидат почав рух вгору за партсписком, – пояснює він. – Якщо підтвердиться інформація, що для подібного просування потрібно набрати чверть від виборчої квоти, то списки виходять не відкриті, як нас переконували, а досить закриті".

Плюс в тому, вважає експерт, що зменшена застава для участі в місцевих виборах (у дев'ять разів). Це, на думку Богдана Бондаренка, абсолютно логічний крок. Як і зміна в кращу сторону форми виборчого бюлетеня.

"Загалом, всі зміни, які схвалили (крім поширення пропорційної виборчої системи на громади з населенням понад 10 тисяч, а не більш 50 тис. або 90 тис., як пропонувалося раніше), не можуть вважатися критично істотними, що змінюють виборчу систему та правила гри напередодні виборчої кампанії", – резюмує експерт.

Нагадаємо, Верховна Рада призначила дату місцевих виборів.