Урядовий законопроєкт про перехідний період: чи дійсно він потрібен

Оприлюднено текст законопроєкту № 5844 про державну політику перехідного періоду на тимчасово окупованих територіях Донецької та Луганської областей, а також Автономної Республіки Крим і міста Севастополя. Він уже викликав невдоволення Кремля. Спеціально для порталу "Коментарі" експерти оцінили важливість цього законопроєкту і розповіли, чи дійсно він потрібен.

Юрист-аналітик ГО "Донбас СОС" Михайло Фоменко вважає, що законопроєкт є спробою заповнити прогалини національного законодавства з метою врегулювати порядок повернення тимчасово окупованих територій під юрисдикцію України.

"Ухвалення такого законопроєкту - обов'язковий крок, який повинен рано чи пізно статися. А ось наскільки він буде життєздатний - зможе показати тільки час. Питання без жодного перебільшення дуже делікатне, — підкреслює експерт. - Формулювання тих чи інших положень є яскравими маркерами того, яким уряд бачить свою подальшу політику щодо тимчасово окупованих територій".

Сам проєкт, на думку Михайла Фоменка, не ідеальний. Його положення вже викликали питання в експертній спільноті й у міжнародних організацій, наприклад в частині юридичних визначень, де використовується калька з англійської мови щодо визначень з міжнародного права. В чинному ж законодавстві ці визначення використовуються в іншому перекладі. Те ж, зазначає експерт, стосується структури проєкту, повноважень органів державної влади й т.д. Але усе це ще можна виправити на етапі розгляду парламентом.

"Напевно, основна проблема в тій сфері, яку хоче врегулювати уряд, полягає у тому, що сьогодні ніхто не знає, як буде відбуватися фактичне возз'єднання територій. Буде це мирний шлях, силовий, або їх поєднання — навряд чи хто-небудь може з упевненістю відповісти. А значить, цей проєкт не буде останнім і ситуація буде змінюватися під впливом певних обставин", - прогнозує Михайло Фоменко

Політолог, експерт з питань російської агресії проти України Віктор Каспрук вважає, що такий законопроєкт потрібен.

"Якщо ми хочемо деокупувати Донбас і Крим, потрібно думати про це до того, як це може статися. Тому рішення про такий законопроєкт — правильне. Питання в тому, наскільки це може бути дієвим, враховуючи реальну ситуацію на Донбасі, — зазначає експерт. - І все ж, оскільки військовим шляхом звільнити свої території Україна поки не може, підготувати інструменти та майданчик для такого звільнення — правильний крок. Слід бути готовим до того, що після звільнення ОРДЛО Україна може швидко розгорнути туди свої адміністративні структури, встановити силовий і поліцейський контроль над деокупованими територіями та зробити все для їх швидкої реінтеграції".

Віктор Каспрук вважає передбачуваним, що такі ініціативи викликають істерику в РФ.

"Ту ж "Кримську платформу" там сприйняли як особисту образу. Але на це не варто звертати уваги. Ані Путін,а ні його оточення не вважають Україну незалежною державою. І будь-які заяви Кремля повинні нами сприйматися в стилі "собака гавкає, караван іде". Іншого виходу у нас немає", - резюмує експерт.

Нагадаємо, у відповідь на звернення Центрвиборчкому до Донецької та Луганської ОДА/ОВЦА про можливість проведення 31 жовтня місцевих виборів у населених пунктах, де вони не проводилися 25 жовтня 2020 року, від адміністрацій надійшли листи з чіткими й однозначними висновками, в яких йдеться про неможливість їх проведення.