Рубрики
МЕНЮ
Таисия Ерохина
Законопроєкти про перезавантаження СБУ і про Бюро економічної безпеки продовжують буксувати. "Коментарі" дізналися в експертів, з чим це пов'язано, кому вигідно залишити все, як є — або ж провести косметичні зміни, перекрутивши первісну суть проєктів.
Фото: ВРУ
"На цьому тижні ВР України повинна була розглядати два дуже важливих і довгоочікуваних законопроєкти:" Про Бюро економічної безпеки України" і нову редакцію "про Службу безпеки України". Однак їх розгляд в черговий раз перенесено через наявну значну кількість критичних зауважень з боку народних депутатів", — зазначає колишній працівник СБУ і консультант Комітету Верховної Ради з питань національної оборони безпеки Іван Ступак.
Коментуючи ситуацію навколо законопроєкту про СБУ, він нагадав, що робота над документом йде вже 14 місяців. Результатів з нетерпінням очікують громадськість, бізнес і міжнародні партнери. Але їх поки немає.
"Основна проблема — це відсутність бачення реформи та нової спецслужби від Офісу президента і самого Володимира Зеленського. Проєкт, звичайно, був внесений до Верховної Ради від імені президента. Але, по факту, сконструювала його команда особистого друга глави держави — Івана Баканова, який зараз керує СБУ, — пояснює експерт. — Після проведеної значної кількості робочих груп, напрацьований варіант законопроєкту перестав влаштовувати ОП, СБУ, міжнародних партнерів і громадськість".
Іван Ступак пояснює, що основні камені спотикання в проєкті — це розміри скорочення особового складу спецслужби, питання передачі слідства від СБУ в ДБР, позбавлення СБУ права втручатися в розслідування економічних злочинів, бажання СБУ нарівні з НАБУ і ДБР займатися пошуком активів, отриманих злочинним шляхом.
"Особисто главу СБУ влаштовує варіант проведення загальних косметичного ремонту спецслужби, — говорить експерт. — Зокрема, передбачається залишити без змін наявний функціонал, підрозділи з боротьби з економічними злочинами, організованою злочинністю продовжать своє існування в структурі".
За словами Івана Ступака, пропонується і додасться ряд драконівських і необґрунтованих повноважень, наприклад:
- зліт, посадка або транзит через територію України судна цивільної авіації (пасажирські літаки, вертольоти, і ін.) — з дозволу Державіаслужби й тільки на підставі дозволу від СБУ;
- анулювання ліцензій на теле- й радіомовленні, зняття кандидатів і партій з виборів — без рішення суду на підставі тільки письмового подання СБУ про проведення телеканалом, партією або кандидатом сепаратистської, диверсійної або розвідувально-підривної діяльності;
- співробітники СБУ і ті особи, які співпрацюють з ними, можуть отримати можливість вільно переміщувати через кордон, а також придбавати, зберігати, переміщати, реалізовувати предмети, вилучені з обігу (радіоактивні матеріали) або обмежені в обігу (підакцизна група товарів, обіг яких відбувається на підставі ліцензії).
Не все просто з законопроєктом про Бюро економічної безпеки України, який готували до другого читання.
"На порядку денному створення суперадміністративного монстра, який отримає монопольне право здійснювати тиск на бізнес, — вважає Іван Ступак. — БЕБ забирає на себе всі повноваження в розслідуванні економічних злочинів у МВС, СБУ і ДФС. Ключовий камінь спотикання полягає в неймовірному бажанні Офісу президента включити новий орган у вертикаль глави держави, що прямо суперечить Конституції України. Президент бажає одноосібно контролювати новий орган, проте таке бажання, в доступному для огляду майбутньому, закономірно натрапить на оскарження в Конституційному Суді України. Він, напевно, визнає таку норму неконституційною, що призведе до чергового паралічу державної системи".
На думку заступника директора Українського центру соціальної аналітики Валерія Песецького, будь-яка реформа в нашій країні проводиться поза контекстом процесів, проти яких ця реформа повинна спрацювати.
"Простіше кажучи, за маніловським принципом: а було б добре повністю здолати в Україні корупцію, наприклад. І що? Створили цілу антикорупційну систему, на утримання якої витрачається вже кілька років мільярди гривень в рік. Але де результати для держбюджету в плані повернення вкрадених коштів? Де вироки для віп-корупціонерів? — запитує заступник директора УЦСА. — Вся антикорупційна система вбудувалася в процес кришування бізнесу і чиновників. Показовий приклад — мер Одеси Труханов, який тільки на покупку будівлі приміщення заводу Краян поклав собі в кишеню майже сотню мільйонів гривень з бюджету міста. І що, він сів або позбувся посади? Ні. Просто включив в частку антикорупціонерів. І уникнув заслуженого вироку. Як і тисячі таких же казнокрадів по всій країні".
Порушення кримінальних справ давно в Україні перетворилося на засіб шантажу і вимагання з боку всього силового блоку, впевнений Валерій Песецький.
"Справи відкривають, збирають доказову базу, виключно для того, щоб потім продати їх закриття дорожче. Що ж змінить чергова реформа СБУ, поява нової структури БЕБ? Чи зупинить феномен зрощування бізнесу з його "дахами"? Ні. Просто зросте кількість "дахів" і цифри для бізнесменів в їх "годуванні". Тож новий закон, в якому вигляді він би не був прийнятий, послужить процесу зростання корупції в силовому блоці, а не убезпечить бізнес від наїздів з метою грабежу, — вважає експерт. — Власне і закони всі прописуються під "бізнес" силовиків. Будь-яка стаття або новація розглядається не з точки зору ефективності роботи для правоохоронців. А виключно з позиції: у кого яка ніша "кришування" піде, і у кого вона тепер з'явиться".
За це, підкреслює Валерій Песецький, і йде бодання у лобістів законів у Раді.
"Будь-яка зміна в законодавчому полі також веде до створення нових робочих" дохідних місць ". За них теж завжди йде боротьба. Вони ж, до слова, потім ще і продаються тими, хто призначає. Тому і нинішня метушня навколо законів про СБУ і БЕБ має ті ж причинні коріння", — резюмує експерт.
Нагадаємо, КСУ має намір незабаром відновити засідання: чи чекати нових резонансних рішень.
Новини