Корупція в Україні: що треба зробити, щоб її побороти

Варіантів боротьби з корупцією дуже багато, але поки що всі вони залишаються на папері

Національне агентство з попередження корупції (НАПКА) представило 9 вересня проект Національної антикорупційної стратегії. Прем'єр-міністр Денис Шмигаль зазначив, що вона буде прийнята після доопрацювання, на яку піде до трьох днів. Експерти оцінили розставлені пріоритети і можливість ефективної роботи антикорупціонерів по заданому "плану".

Серед восьми пріоритетів представленої стратегії:

1. Суди, прокуратура і поліція (62% громадян вважають, що суди корумповані).

2. Державне регулювання економіки (74% представників бізнесу називають корупцію найбільшою перешкодою).

3. Державний і приватний сектор економіки.

4. Податки і митниця.

5. Будівництво, земля та інфраструктура.

6. Сектор оборони.

7. Охорона здоров'я та соціальний захист.

8. Система запобігання корупції (недостатньо ефективна).

"Ця "ніша"завжди була найбільш прибутковою для чиновників"

Адвокат, керуючий партнер в Юридичній фірмі Patriot.Legal Денис Бондар зазначає, що за останні 6 років в нашій країні був бурхливий ріст різних антикорупційних органів, громадських організацій, які борються з корупцією. Однак рівень корупції в країні не зменшився.

"Також було безліч ініціатив по боротьбі з корупцією. Однак результату вони не принесли, - підкреслює Денис Бондар. - Думаю, проект Національної антикорупційної стратегії спіткає така ж доля. Хоча пріоритети розписані непогано, але податки та митницю слід підняти вище в списку ".

Також, зазначає експерт, в проекті стратегії було б розумно виділити окремим пунктом державні закупівлі.

"Ця" ніша "завжди була найбільш прибутковою для чиновників. Хоч у нас і тендеру проводяться відкрито (що - великий плюс), але це не заважає замовникам з державного сектора прописувати тендерні умови під конкретного виконавця (зазвичай пов'язаного з чиновником). Також нерідко цінова пропозиція такого учасника тендеру є найбільш дорогою ", - каже адвокат.

Денис Бондар закликає розуміти, що будь-який антикорупційний проект - це неробочий інструмент, якщо не буде тотальної дерегуляції і системних змін в законодавстві.

"Якщо взяти до уваги останній рік законодавчих ініціатив" Слуги народу ", то можна говорити про рух у зворотний бік - і збільшенні ролі держави в житті бізнесу і людей, - підкреслює експерт. - Це призводить до зосередження в руках перевіряльників, чиновників ще більше підстав для контролю, перевірок, штрафів і тому подібних речей. Що неминуче готуєте ґрунт для подальшого розквіту корупції ".

На думку експерта, єдиними ефективними методами боротьби з корупцією є:

- зменшення контролюючих органів,

- зменшення ролі держави в житті людей,

- зменшення державного апарату,

- зменшення точок контролю,

- персональна відповідальність перевіряючих, слідчих, прокурорів, суддів.

"Корупція існує навіть в США, як кажуть, оплоті світової демократії. І основна роль будь-якої держави - створювати умови, при яких рівень корупції буде зменшуватися. Простіше кажучи, забирати інструменти з рук потенційних суб'єктів корупційних кримінальних проваджень, - пояснює Денис Бондар. - Адже нерідко в нашій країні ті, хто борються з корупцією, в результаті цієї війни і очолюють. Без правильного розуміння причинно-наслідкових зв'язків - будь-яка боротьба з корупцією буде приречена на провал. Адже з нею треба не боротися, а ліквідувати умови, при яких вона можлива ".

"Не цій владі реалізовувати стратегії по боротьбі з корупцією"

Політолога Володимира Цибулька дивує, що стратегію, яка починається з необхідності реформувати судочинство, починає розглядати саме Кабінет міністрів.

"Сам Кабмін повинен розробити галузеві стратегії - і вони повинні базуватися на зменшенні персональної ролі чиновника при прийнятті рішень, - пояснює експерт. - Ієрархія дратівливості (а інакше перелік не назвеш) виглядає ще й певною мірою ієрархією безпорадності влади. Адже за рік Зеленського спостерігається відкат від всіх без виключення позицій, завойованих попередньою владою. Від євроінтеграції - до держзакупівель ".

Квінтесенцією корупційної діяльності нової влади Володимир Цибулько називає перенаправлення 35 млрд. Грн з Фонду щодо подолання COVID-19 нібито на будівництво доріг.

"Далі відбулося їх перерозподіл без тендерів. У той час, як не було поставлено для лікарень жодного апарату ШВЛ. Так що не цієї влади реалізовувати стратегії по боротьбі з корупцією ", - резюмує політолог.

"Народ цікавить не процес заради процесу"

Аналітик у сфері права Українського інституту політики (УІП), адвокат, голова правозахисної громадської організації "Спільна мета" Ігор Печонкін відзначає посилення уваги до реального якісної зміни державної політики. А слідом - і акцентів в роботі антикорупційних, державних і правоохоронних органів у сфері протидії корупції.

"Подібні тенденції стали можливі в результаті зміни влади - з усіма управлінськими помилками, впливом особистих амбіцій, а іноді і злочинних намірів попереднього керівництва (за що конкретні особи повинні понести відповідальність). Про провал задекларованих реформ заявляли аналітики, громадські працівники, представники бізнесу, а іноді й державних органів ", - підкреслює Ігор Печонкін.

Він акцентує, що колективом аналітиків Українського інституту політики було видано монографію на підставі аналітичного дослідження "Ціна реформ", розміщеного на сайті УІП. Там детально висвітлені всі сфери діяльності, в тому числі й ті, що стосуються заявлених главою НАП Олександром Новіковим пріоритетів проекту антикорупційної стратегії.

Експерт також уточнює слова глави НАПКА про відсутність з 2017 року антикорупційної стратегії. За словами Ігоря Печонкіна, вона приймається відповідно до вимог статті 18 (Антикорупційна політика) Закону "Про протидію корупції" від 14.10.2014 р. №1700-VІІ - на підставі аналізу ситуації щодо корупції в країні шляхом виконання державної програми, розробленої НАПКА і затвердженої Кабміном.

Такий, зазначає експерт, до 2017 року була державна програма, прийнята урядовою постановою від 29.04.2015 р. №265 "Про затвердження Державної програми щодо реалізації засад державної антикорупційної політики в Україні (Антикорупційної стратегії) на 2015-2017 роки.

"На жаль, багато її норми були не виконані і залишилися декларативними, - підкреслює Ігор Печонкін. - Як і багато з порошенківських часів, лейтмотивом яких було відволікання уваги народу темами армії, мови та віри. В цілому правильними темами. Але використовуваними, на жаль, лише як інструмент утримання влади ".

Тим часом в наведеному профільному законодавстві вказано і про відповідальність посадових осіб, відповідальних за план виконання даної програми.

"І в цьому випадку, - упевнений експерт, - необхідно починати не" замилювати "очі наявністю пріоритетів, про які і так знає з болем переносить їх народ, а - з підведення попередніх підсумків, виправлення помилок. Чого не було зроблено - в порушення закону ... Народ - як носія влади і одержувача-споживача послуг органів публічного управління - цікавить не процес заради процесу, а викорінення проаналізованих помилок і поліпшення життя ".

Контролем за цим, на думку Ігоря Печонкіна, покликані служити і громадські органи (створювані, відповідно до закону), і цифровізація публічного управління (як інструменту прозорості прийняття і реалізації державної сервісної політики щодо виконання своїх обов'язків перед громадянами).

Як раніше повідомляли "Коментарі", прес-секретар Зеленського бореться з корупцією в рідному виші.