Всеукраїнський референдум очима Зеленського: чим обернеться ініціатива президента
Експерти проаналізували нову ініціативу президента Зеленського
На цьому тижні комітет Верховної Ради розгляне законопроект №3612 "Про народовладдя через всеукраїнський референдум", який готують до другого читання. У першому ВР прийняла його 18 червня. Чому цим зайнялися саме зараз і коли можуть прийняти - на ці та інші питання відповіли експерти.
Спірні моменти
Адвокат, експерт з питань судової та правоохоронної діяльності Українського інституту майбутнього (УІБ), кандидат юридичних наук Мирослава Чорноусько нагадує, що відповідний проект був внесений президентом як невідкладний. Внаслідок чого також скорочений термін на подання альтернативних проектів (що, втім, не завадило депутатам їх підготувати).
Експерт УІБ впевнена, що прагнення за всяку ціну і якнайшвидше прийняти президентський проект може обернутися небезпечними наслідками. Подолати які постфактум буде максимально складно.
Досить дискусійним, на думку експерта, є також:
- надання тільки 60-денного терміну на збір трьох мільйонів підписів, необхідних для підтримки ініціативи про проведення референдуму;
- положення, що передбачає винесення на референдум питань припинення дії закону України або окремих його положень (в разі відсутності консенсусу між парламентом та Офісом президента з певних питань, це цілком може використовуватися як механізм виведення Верховної Ради з "законодавчої гри");
- те, що рішення, прийняте на всеукраїнському референдумі, може бути змінено не раніше, ніж через три роки з дня його прийняття, причому тільки шляхом всеукраїнського референдуму (якщо йтиметься про питання, які підпадають під повноваження парламенту або президента України, діяльності органів державної влади, це може привести, в тому числі, до протиріччя таких рішень Конституції України).
Найбільш контроверсійних положенням проекту Мирослава Чорноусько називає можливість голосування за допомогою "автоматизованої інформаційно-аналітичної системи".
Крім іншого, такий підхід суперечить і Конституції України, вважає Мирослава Чорноусько. Адже п. 20 ч. 1 ст. 92 Основного Закону встановлено, що виключно законами України визначаються організація і порядок проведення референдумів. Таким чином, можливість електронного голосування є досить ілюзорною, адже тих чи інших механізмів контролю за дотриманням законності процедури не пропонується.
Мирослава Чорноусько впевнена, що матимуть місце маніпуляції навколо застосування норм в майбутньому в разі прийняття закону. Адже частина їх виписана саме таким чином, щоб ці маніпуляції стали можливими.
Трохи історії...
Народний референдум традиційно вважається одним з ефективних інструментів прямого демократичного волевиявлення, нагадує політтехнолог Олександр Курбан.
В історії незалежної України, було два класичних за процедурою референдуми. У 1991 році ми всенародно стверджували Акт Незалежності, а в 2000 році вносили зміни до Конституції (їх, правда, не затвердила Рада).
На думку політтехнолога, для України, референдум так і не став демократичним інструментом структурних конституційних змін. Починаючи з першої версії закону "Про всеукраїнський та Місцеві референдуми" (1991 р), він був скоріше декоративною формою пострадянської демократії. Рішення можна було імплементувати тільки з дозволу президента і правлячої політичної еліти. Ця тенденція збережеться, якщо в другому читанні буде прийнята його нова версія в тій редакції, яку запропонували "Слуги народу", впевнений Олександр Курбан.
Експерт пояснює: "Нинішній правлячій політичній еліті потрібен простий і зручний інструмент реалізації своїх політичних амбіцій, пов'язаних із подальшою централізацією влади і посиленням проросійської орієнтації. Маючи більшість в парламенті і повний контроль над усіма гілками влади, команда Зеленського може використовувати нову версію закону про референдум для протиставлення думці вулиці".
За словами політтехнолога, в проекті закону №3613 є механізми запобігання можливих антиконституційних сценаріїв. Однак деякі з них повністю суперечать логіці.
На думку політтехнолога, проект закону про референдум, запропонований від імені президента, ставить більше запитань, ніж дає на них відповідей. І він в такому вигляді не стане серйозним проривом в українському законодавстві. Швидше - буде використаний як кількісний показник "ефективності" влади.
Обіцянки Зеленського перед виборами
По всій видимості, перед місцевими виборами Зеленський вирішив повернутися до теми виконання своїх передвиборчих обіцянок. Так заступник директора Українського інституту політики (УІП) Кирило Молчанов прокоментував повернення Верховної Ради до теми референдуму.
Політичний експерт запевняє, що "Слуга народу" зараз носиться з ідеєю поєднати місцеві вибори з якоюсь подобою референдуму. Винісши туди, зокрема, питання щодо мирного врегулювання конфлікту на Донбасі.