Підвищення податків: чи вірною дорогою йдемо

12 травня уряд на своєму засіданні затвердив законопроект, яким вносяться зміни до Податкового кодексу України та підвищуються ставки податків для цілого ряду галузей

Українська влада продовжує проєктувати ідеї про нові податки і акцизи. Вірною дорогою йдемо? Чи може посилення податкового тиску привести до зростання економіки? Експерти оцінили для порталу "Коментарі".

Доктор економічних наук, професор, експерт Growford Institute Костянтин Швабій попереджає: "Економіка України не має потенціалу для подальшого підвищення рівня податкового тиску, оскільки податковий коефіцієнт (сума всіх податкових надходжень і відрахувань до соціальних фондів) знаходиться на рівні 40% ВВП. "Завдяки" такому високому показнику темпи економічного зростання в Україні за останні три десятки років є одними з найнижчих у світі (щорічний середній темп падіння близько 0,2%), як і рівень капітальних інвестицій (близько 10% ВВП станом на кінці минулого року). Плюс до цього маємо один з найбільших тіньових секторів економіки на рівні 50% офіційного ВВП".

Ці показники, за словами експерта, свідчать про те, що уряду слід переглянути проведену податкову політику в бік поступового зменшення податкового тиску - з метою досягнення стабільних, бажано двозначних темпів зростання економіки. Чого цілком реально досягти з урахуванням ефекту детінізації економіки.

"Ті показники економічного зростання/падіння, які щорічно озвучує Державна служба статистики України, не дозволяють зрозуміти, внаслідок чого відбувається зростання номінального ВВП - завдяки реальному зростанню офіційного сектора або через те, що присутній ефект детінізації. Упевнений, що при правильній економічній політиці, в тому числі й у сфері оподаткування, Україна зможе вийти на двозначні темпи економічного зростання", - зазначає Костянтин Швабій.

Разом з тим, професор вважає, що останні податкові ініціативи уряду можна розглядати позитивно в контексті закриття існуючих прогалин в податковій системі, які обертаються для держбюджету істотними податковими втратами.

"Зокрема, це стосується оподаткування за основною ставкою операцій з продажу об'єктів нерухомого майна, використання нового підходу до визначення бази оподаткування рентної плати за видобуток залізних руд, розширення бази податку з плати за землю", - пояснює Костянтин Швабій.

Економічний експерт в Ukraine Economic Outlook Адріан Пантюхов зазначає, що підвищення податкового тиску в 9 випадках з 10 негативно відбивається на загальній економічній активності.

"Без наслідків, або майже без них, можливо підвищувати податки для збільшення доходів бюджету. І то - тимчасово, для галузей, які зіткнулися з надприбутками. Як це зробили в Росії для металургів, ввівши тимчасові експортні мита на тлі зростання світових цін на чорні та кольорові метали, - нагадує економіст. - Зараз найгучніший світовий прецедент про підвищення ставок - це глобальний мінімальний корпоративний податок, який лобіює США, для того, щоб змусити компанії платити податки за місцем отримання виручки. Однак, всі ініціативи щодо підвищення податків, очікувано, зустрічають опір від республіканської партії, і початкові пропозиції щодо фінансування стимулювання економіки, скорочуються в кілька разів, для того, щоб не гальмувати економіку".

В Україні податкові ініціативи не зустрічають відкритого протидії, але наслідки від підвищення ставок не відрізняються, підкреслює Адріан Пантюхов.

"Особливо під питанням час, коли держава говорить про збільшення податкового тиску, - вважає експерт. - Економіка України хоч і пройшла кризовий період, але все ще нестійка, і точно не потребує додаткових прибутків бюджету коштом підвищення ставок - при невиконаному прогнозованому дефіциті бюджету в попередньому році".

Нагадаємо, анонсований президентом Володимиром Зеленським законопроєкт №4167 "про великих екологічних податків" для промисловості робоча група народних депутатів допрацьовує втретє. Такі ініціативи обійдуться промисловим підприємствам у 270 млрд грн, розповів народний депутат Муса Магомедов.