Більшість українських портів передадуть в концесію, залишать лише найвигідніші для держави: у чому підступ

За перший повний місяць роботи в порту Південний нової команди на 15% збільшилася кількість обробки вантажів

Мінінфраструктури планує передати в концесію більшість українських портів, а в держуправлінні залишити ті, які є найбільш вигідними. Про це заявив заступник глави Офісу Президента, координатор "Великий будівництва" Кирило Тимошенко під час виступу на форумі "Україна 30. Міжнародна політика". Експерти оцінили це рішення, його можливі плюси і мінуси для порталу "Коментарі".

Старший економіст Ukraine Economic Outlook (незалежна група економічного прогнозування), викладач курсу макроекономіки "Бізнес-школи МІМ-Київ" Михайло Кухар нагадує фразу знаменитого американського економіста Мілтона Фрідмана, що держава - найгірший власник.

"І він був абсолютно прав, - упевнений Михайло Кухар. - Великі вітчизняні та міжнародні оператори швидко перетворять порти в процвітаючі підприємства. Досвід ТИСА (група компаній ТІС - "Трансінвестсервіс") це показує дуже явно".

За словами експерта, в Європі держава залишає за собою тільки причальні стінки, а всю портову інфраструктуру будує приватний бізнес.

"Так що я можу тільки вітати таке рішення", - зазначає Михайло Кухар.

Керівник Фундації "Вища школа професійної політики" Олег Вострих звертає увагу, що ідея з передачею портів у концесію приватним структурам витає в повітрі досить давно.

"Ще років 20 назад бізнесу доводилося шукати варіанти: як увійти в порт, на яких умовах і як утриматися в ньому при частій зміні керівництва галузі, яким чином захистити свої інвестиції. У 2012 році був розроблений і проголосований закон про морські порти, який частково вирішив питання взаємовідносин в даній галузі. Але багато моментів залишилося не відрегульованими. До того ж цей бізнес є досить прибутковим. Що привертає до нього увагу основних фінансових гравців в Україні. Перевалка зерна, руди, палива та інших вантажів - завжди будуть актуальними і дозволяють за допомогою ціни на послуги конкурувати з іншими гравцями", - пояснює Олег Вострих.

На його думку, запит на концесію портів - правильний і важливий. Тим більше, що держбюджет не може собі дозволити фінансування таких великих проєктів розвитку портової галузі.

"Але, як зазвичай в нашій країні, реалізований цей план, швидше за все, буде так, щоб фінансово-промислові групи України підім'яли ласі шматочки під себе. Що ще більше зміцнить їхнє домінуюче положення в економіці країни. І дозволить диктувати умови для решти бізнесу, котрий має послугами портів, - прогнозує Олег Вострих. - А основний потік світових вантажів продовжить йти в порти сусідніх країн. Тому що там є зрозумілі тарифи, стабільність, надійність і законодавство, що дозволяє домагатися істини в судах".

Нагадаємо, останній пленарний тиждень роботи ВРУ з 13 по 16 липня може бути присвячена розгляду критично важливого для 150 тисяч моряків і їх сімей законопроєкту, який дозволить прибрати корупцію в сфері видачі та продовження документів в морській галузі.